Wonderen van gebedsgenezing

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Waarom worden er nooit meer wonderen gedaan in gemeenten? En waarom groeien tijdens gebedsgenezingen nooit missende benen en armen weer ter plekke aan?

Antwoord

Onder de tag 'Gebedsgenezing' vind je alle vragen en antwoorden over dit onderwerp.

6 reacties
Tonny
Marcus 6: 5-6. Ik weet niet hoe jouw dominee/ voorganger bidt, maar hier is het vaak de vraag of God 'de handen van de doktoren wil zegenen' ipv een direct gebed om genezing. Alsof God de dokter nodig heeft.

Er is eens een (seculier) onderzoek gedaan naar gebedsgenezing. Hieruit zijn enkele gevallen bekend die genezen werden, terwijl daar medisch gezien geen verklaring voor was. Uiteraard konden ze niet vaststellen of het door het gebed kwam.

In de bijbel kan ik me ook niet herinneringen dat er een dusdanige genezing plaats vond. Blinden konden weer zien, lammen konden weer lopen etc. maar ik lees niet dat Jezus armen of benen aan liet groeien. Gek genoeg verwachten we dat tegenwoordig wel van gebedsgenezers (althans, dat is het kritiek dat ze vaak krijgen: waarom kunnen ze niet een compleet been aan laten groeien?).

En wonderen... tja... misschien is onze wetenschap en nuchterheid/ scepsis dusdanig ver dat we wonderen niet altijd herkennen en/ of de kans geven. We gieten van alles in kaders en visies waardoor alle spontaniteit verdwenen is.
Hoe vaak doen we nog aan ziekenzalving?
Binnen de reformatorische gezindte, waartoe ik behoor, zijn we best ver afgeweken. Desondanks houd ik van onze gezindte.

Daarnaast is je eigen geest ontzettend krachtig. Mensen over hypnose kunnen ineens enorm sterk zijn terwijl hypnose je spieren niet sterker maakt. Je dénkt dat je sterk bent, en bent er dus ook toe in staat. Ik denk dat een deel van de gebedsgenezingen ook op die manier werkt. Niet dat ze hypnose toepassen, maar de kracht van suggestie.

Het is allemaal niet zo zwart-wit. Ik ben altijd maar voorzichtig met dingen wel/ niet van God bestempelen.

Marcus 9: 38-40.
Samanthi
Wonderen gebeuren wel!!!
Rembrand
Het al een wonder dat onder invloed van geloof, vertrouwen,  suggestie en placebo effecten het herstellend vermogen van het lichaam gestimuleerd kan worden.
Jedidjas
Weet niet of het vd redactie mag, maar misschien kunnen hieronder mensen een genezingswonder delen.

Zelf ooit meegemaakt dat mn dochter regelmatig verschrikkelijke buikpijn aanvallen had steeds dat ze krom in bed lag. Toen besloot ik om ervoor te bidden. Na het bidden stond haar mond wijd open.
Ik vroeg wat er was? (Net als bij Petrus de bidders en Rhode had ik de link nog niet gelegd)
Ze zei: Mam...echt precies op het moment dat je bad, voelde ik het zo uit mn lijf trekken. Sindsdien heeft ze nooit meer deze aanvallen gehad.
Medisch natuurlijk niets te bewijzen, maar haar open mond vergeet ik nooit meer.
Ook mijn zusje kon na persoonlijk gebed (gewoon zelf thuis)weer horen. Ze droeg gehoorapparaten, dit is wel medisch 'onverklaarbaar' bewezen

Toch blijf ik het ingewikkeld vinden waarom het soms wel soms niet gebeurd . Het is een moeilijk onderwerp als je gebeden niet verhoird zijn. Daarmee struggelt iemand als Martin Koornstra ook. Hij heeft er een heel eerlijk boek 'Genees de zieken' over geschreven samen met dokter Gor Khatchikyan met vragen en eerlijke antwoorden.
Tonny
Jedidjas, wat betreft je laatste zin:
In 2 tim 4: 20 lezen we dat Paulus Trofimus ziek achter moest laten. Na getuige te zijn geweest van vele wonderen, en zelf ook gedaan, bleef Trofimus ziek. We weten niet of er voor hem gebeden is.
Jedidjas
@ Tonny, ja precies, dat bedoel ik. Daarom er voorzichtig mee omgaan.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.