Dromen over toekomst

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 1 reactie

Vraag

Ik ben 20 en heb nog geen relatie gehad, wat ik wel graag zou willen en er op zoek naar willen gaan. Maar ik vraag mijzelf af of dat in mijn situatie kan: chronische ziekte, geen werk, geen auto en zo zijn er nog meer dingen. Ook is mijn droom -zoals elke vrouw denk ik- om een kindje te krijgen en christelijk op te voeden. Ik heb het al helemaal bedacht hoe ik het zou willen doen.

Ik zie ook zoveel meer dan anderen. Bijvoorbeeld wat ze voelen, wat ze nodig hebben, etcetera. Ik zou graag willen weten van een deskundige of dat mogelijk zou zijn, want ik kan het wel willen en ook gaan doen, maar het moet geen bezwaar zijn achteraf. Graag antwoord van iemand uit de Gereformeerde Gemeenten.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wat ben je nog heerlijk jong. En toch al zoveel zorgen. En wat een grote zorgen. Je valt zomaar met de deur in huis: je zou graag een relatie met een jongen hebben. Je zou daar naar op zoek willen gaan en dan komt een rijtje problemen waar je mee worstelt: chronisch ziek, je hebt geen werk, geen auto en meer dingen.

Ik weet natuurlijk niet wat die chronische ziekte bij jou inhoudt. Of dat een belemmering voor je moet zijn of dat het je wel ruimte geeft om allerlei dingen te doen. Kan een relatie of huwelijk gewoon tot stand komen, kan dat met al deze zorgen? Of zijn de zorgen eigenlijk niet zo heel groot? Kun je bijvoorbeeld met jouw problemen een kindje krijgen en opvoeden? Ik kan dat zeker niet beoordelen zonder dat ik je ooit heb gezien. Is het een gevolg van deze ziekte dat je geen werk hebt?

“Geen auto” is natuurlijk nooit een belemmering om verkering te hebben. Wat je droom betreft, dat begrijp ik. Een eigen kindje, wat heerlijk! Daar dagdroom je over en je ziet het al helemaal voor je. Je ziet je bezig. Soms bedenken we dingen die in werkelijkheid helemaal anders zijn. We kunnen prachtige plannen bedenken, maar... dat kleine mensje, zo teer en lief, kan een huilbaby zijn. Het wordt groter en groter, krijgt een eigen willetje en dan blijkt het dat onze plannen niet werken.

Je schrijft dat je  meer ziet dan andere mensen. Dat kan, maar daarmee zijn onze gedachten niet altijd de juiste. Je kunt iemand om raad vragen, maar is dat de juiste persoon? Begrijpt hij of zij waar jij mee worstelt? Heeft die persoon ervaring opgedaan in het leven? En dan de allerbelangrijkste vraag op dit gebied: hoe denkt de Heere er over.

Ik geef je de raad om in de eerste plaats contact op te nemen met de meest kundige op dit gebied: de Heere, onze God. Wat wil Hij dat ik zal doen? Wat voor raad geeft Hij aan mij? Dat is iets anders dan: wat zegt Gods Woord? Dat lijkt er wel op, maar dat is toch niet hetzelfde. Dat is niet: ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord.

Daar zou je nu eerst mee moeten beginnen: Ook al heb je dat al meerdere keren gedaan. Hij alleen, de Heere, onze God kan je echt antwoord geven. Het is ook heel gevaarlijk als je meer ziet dan andere mensen. Daarbij reizen vragen: wat zie ik? Wie laat mij dat zien? Wat is de bedoeling ervan dat ik dit zie? Is het bestemd om door te geven? Heb je geen vertrouwensvrouw of -man die je hierbij kan helpen?

Maar hoe dan ook, in de eerste plaats, vraag de Heere om wijsheid en raad. Bij Hem is geen ding onmogelijk en Zijn handen zijn niet verkort, zodat dat Hij niet zou kunnen helpen.

Weet je, eigenlijk denk ik, dat het beter zou zijn om dit in een gesprek met elkaar te bezien, onder biddend opzien tot de Heere. Juist in deze dingen moet Hij het eerste en laatste woord hebben. Je mag mijn telefoonnummer gerust vragen aan de mensen van Refoweb (vragen@refoweb.nl).

Hartelijke groeten,
Nellie van Dooijeweert

1 reactie
Gepeizen
Lieve meid, je bent nog zo heerlijk jong inderdaad!!
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.