Moeite met seksueel verleden van vriendin

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is in een vorige verkering naar bed geweest met haar vriend. Ik weet dat dit niet meer terug te draaien is, maar het blijft in mijn hoofd rondspoken. Hoe kan ik dit vergeven en vergeten? Ze heeft het me eerlijk verteld, het spijt haar en dat waardeer ik vanzelfsprekend enorm. Maar ik kan het op de een of andere manier niet achter me laten. Hopelijk blijft dit niet heel mijn leven zo doorgaan. Is het dan beter om het maar uit te maken? En als ik met deze relatie doorga, moet ik dan voor eens en voor altijd een punt zetten achter dit verleden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is het toch jammer als je een relatie krijgt en één van beiden is in een vorige relatie al met iemand anders naar bed geweest. Achteraf besef je dan vaak pas hoe ingrijpend dat is. Besefte men dat maar meer vooraf.

Als je samen verkering hebt en je hebt het vaste plan om met elkaar te gaan trouwen, kan het lichamelijk zo geleidelijk aan steeds verder gaan. En het is echt fijn om elkaar aan te raken, te zoenen en te strelen. Want als het goed is groei je niet alleen geestelijk steeds meer naar elkaar toe, maar ook lichamelijk. Daarom is het zo belangrijk om dan wel op een nuchter moment  duidelijk grenzen af te spreken tot hoever je zult gaan bij het beminnen van elkaar. Een hele goede grens is bijvoorbeeld om elkaar niet te gaan uitkleden.

En als je gemeenschap hebt gehad en je trouwt met elkaar dan loopt het tenminste nog goed af, om het maar eens zo te zeggen. Het moeilijke is dat je als het toch niet goed gaat met je relatie en je echt niet verder kunt, je in een spanningsveld terechtkomt. Eigenlijk mag je het dan niet meer uitmaken, vind ik. Maar moet je dan terwijl je weet dat het niet goed zit, toch maar met elkaar gaan trouwen? Dat kan ook niet.

Hoe dan verder? Ik neem aan dat je vriendin aan God vergeving heeft gevraagd. En dan wil God ook vergeven en opnieuw beginnen met mensen. En dan mag je ook weer een nieuwe relatie aangaan. Maar... je zult het wel tegen je nieuwe vriend of of vriendin moeten zeggen dat je al gemeenschap hebt gehad in je vorige relatie. Dat mag je niet verzwijgen. Bovendien komt dat vroeg of laat toch aan de orde als het gaat over hoever je gegaan bent met je vorige vriend of vriendin en daar mag je dan uiteraard niet over liegen.

Als je een relatie krijgt met elkaar, ga je niet alleen het heden en de toekomst delen, maar ook het verleden. Dus verzwijgen kan echt niet. Daarom is het te prijzen dat je vriendin het tegen je verteld heeft. Dat zal niet makkelijk zijn geweest voor haar. En jij zult er teleurgesteld over zijn. Je zult het gevoel hebben gekregen dat een ander je voor is geweest. Iets wat je zo graag samen had willen ontdekken en willen bewaren voor het huwelijk, kan nu niet meer. Dat je teleurgesteld bent, is dus goed te begrijpen en daar moet je ook ruimte en tijd voor krijgen. Het zal echt z'n tijd nodig hebben om dat te verwerken. Dat gaat niet van de ene op de andere dag.

Ik vind ook dat je dat niet alleen hoeft te verwerken. Dat zul je samen met je vriendin moeten doen. Zij heeft er al een tijd over na kunnen denken. Jij wordt er toch ineens mee geconfronteerd. Erkenning van haar dat het niet goed is geweest en dat het nu moeilijk is voor jou, is heel belangrijk. Erkenning is altijd weer één van de eerste stappen op weg naar heling. Als ze gezegd zou hebben: “Doe niet zo moeilijk” of “dat is mijn zaak”, zal dat jou niet helpen en zelfs averechts kunnen werken. Zeg tegen haar je het waardeert dat ze het tegen je gezegd heeft en dat je kunt merken dat ze er spijt van heeft maar dat het voor jou toch wel wat tijd zal vragen om het een plek te kunnen geven.

Helaas leven we in een gebroken wereld en ideaal zal het hier op aarde niet worden. Ik denk ook dat als je verkering meer en meer groeit en meer diepgang krijgt dit steeds meer op de achtergrond zal komen te staan. Dus wees niet bang dat dit je hele leven door zal gaan. Het zal echt wel slijten. Zeker als je het verder in deze relatie goed hebt met elkaar. Dan wordt zij steeds meer van jou en jij van haar en verbleekt wat in een vorige relatie is gebeurd.

Met meelevende groet,
Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk