Gods barmhartigheid voor Sodom (en ons)

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van den Brink. Vandaag heb ik uw lezing van twee jaar geleden “Wil een rechtvaardige God mij wel redden?” (zie onder) beluisterd. Die was erg mooi! Vooral dat die ene Rechtvaardige voor ons barmhartigheid teweeggebracht heeft!

Ik blijf met één vraag zitten, vroeg me dat als kind al af: is het niet zo dat het makkelijk voor God was te zeggen dat Hij bij vijftig tot en met tien rechtvaardigen in Sodom de stad niet zou straffen, omdat Hij toch al wist dat die er niet zouden zijn? Ik zie al schrijvend dat je dan komt op het terrein van ‘kleine lettertjes’, maar ik bedoel deze vraag niet als strikvraag of oneerbiedig!

Antwoord

Beste vragensteller,

In zekere zin mogen we en moeten we zeggen dat God de stad wilde straffen. Zijn rechtvaardigheid is immers geen ondeugd maar een deugd. Hij wist dat er geen tien rechtvaardigen waren. Dus Hij wist ook dat Hij, ondanks het gesprek met Abraham Sodom zou straffen.

Maar! Dat gesprek met Abraham staat in Gods Woord vermeld. Het is openbaar gemaakt. Dat betekent dat het niet alleen de situatie toen betreft, maar ook onze situatie. Hoe vaak heeft God sindsdien steden, dorpen, landen, volken niet gestraft, vanwege slechts enkele rechtvaardigen! Hoe vaak heeft God jou en mij niet gestraft, vanwege Zijn grote barmhartigheid! Hoeveel mensen hebben in de Bijbel over dat gesprek in Genesis 18 gelezen of gehoord, en gingen zodoende in Gods barmhartigheid geloven! Hoezeer is het verslag van die gebeurtenis voor ons een pleitgrond om te vertrouwen op Gods genade! Je kunt deze lijst nog wel verder uitbreiden.

Onderschat het belang niet van de openbaarheid van de Bijbel. Denk aan Romeinen 4:23-24 “Nu is het niet alleen ter wille van hem geschreven […] maar ook ter wille van ons.” En denk ook aan Romeinen 15:4 “Want alles wat eertijds geschreven is, is tot onze onderwijzing eerder geschreven, opdat wij in de weg van volharding en vertroosting door de Schriften de hoop zouden behouden.”

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink