Verschillende visies op geloofszaken

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Kan iemand iets zeggen over de helderheid of duidelijkheid van de Bijbel? Verschillende christenen bidden om de leiding van de Heilige Geest bij het bestuderen van de Bijbel en komen tot tegengestelde conclusies. Leidt de Heilige Geest mensen in verschillende richtingen of hoe werkt dit? Voorbeelden: Kinderdoop – geloofsdoop; Calvinisme – Arminianisme; wel of geen gaven van de Geest. Enzovoorts.

Pas hoorde ik iemand zeggen dat hij voor zichzelf gelooft dat hij zijn zaligheid niet zal verliezen. Maar dat hij tegelijkertijd niet gelooft dat een voorganger tijdens de preek hierover één standpunt mag verkondigen omdat de Bijbel niet duidelijk genoeg is. Wat vind u hiervan?

Antwoord

Toen ik de vraag las, dacht ik direct aan de uitdrukking dat 'iedere ketter zijn letter' heeft. Toch doe ik de vraag daar te snel mee af. Het is inderdaad heel apart dat er op bepaalde punten met overtuiging uitgesproken wordt dat het de leer van de Bijbel is en dat er verschillende standpunten zijn over hetzelfde onderwerp. Hoe zit dat? Is het dan allebei waar of gaat het toch om dat ene wat maar waar kan zijn?

Neem het verschil tussen de geloofsdoop en de kinderdoop. Er wordt met verve verdedigd dat het gaat om de geloofsdoop, maar de ander doet dat met dezelfde passie voor de kinderdoop. Wat is dan waar? Is het ene fout en het ander goed? Is het ene wel van de Heilige Geest en het andere niet? Lastige vragen. Zeker als je ziet dat er oprechte christenen zijn die voor de geloofsdoop zijn en eveneens overtuigde christenen die voor de kinderdoop zijn. Wie met een Russische baptist te maken heeft voelt heel veel overeenstemming als het gaat om het geloof in Christus terwijl je zelf voor de kinderdoop bent.

Het criterium moet daarom niet zijn om een keus te maken tussen verschillende opvattingen, maar om te zien of het verbonden is met een oprecht geloof in de Heere Jezus Christus. Als dat in het geding is, is het de vraag of er dan nog sprake is van leiding door de Heilige Geest. De Geest leidt nooit van Christus af, maar naar Hem toe. Laat daarom de ruimte er zijn om over bepaalde zaken anders te denken, maar wel hetzelfde over het geloof in Christus en het leven van genade alleen. Dat bindt samen ondanks de verschillen. Geen standpunten op de spits drijven, maar zoeken naar de eenheid.

Ds. R. W. van Mourik