Behoudende dominee naar behoudende gemeente

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Onze gemeente is op zoek naar een dominee. Helaas bedanken behoudende dominees en nemen beroepen aan naar meer behoudende gemeenten, wat ik ook goed begrijp aangezien ze vermoedelijk hun gezinnen ook in een behoudende gemeente willen laten opgroeien. Het nadeel is wel dat de kerken die vrijer worden, nog vrijer worden, terwijl de helft van de kerk toch wel een behoudende dominee wil.

We leggen het als gezin voor in gebed, dat er toch dominees zich geroepen voelen om ook het evangelie te brengen in de vrijere gemeenten. Heeft u een idee wat je een beroepen dominee kunt sturen als hij beroepen wordt? We maken ons namelijk zorgen over deze gemeente (meer dames dragen een broek in de kerk, de hoofdbedekking gaat af en meer vrije liederen worden gezongen). Het feit dat onze kinderen hierin opgroeien bezwaart ons erg.

Het gevolg van alle veranderingen heb ik gezien in gebieden waar ik werk en is het einde van de kerk uiteindelijk. We hopen en bidden op een verandering in onze gemeente. Optie twee zou de komst van een Herstel Hervormde gemeente zijn. Maar we willen eerst voor deze gemeente bidden; de kerk waar we zijn geboren, gedoopt en belijdenis gedaan hebben.

Antwoord

U verlangt naar een behoudende predikant in de gemeente waarin u van harte lid bent en waarover u zich zorgen maakt, omdat u merkt dat de gemeente wat opschuift in uiterlijke stijl en liturgie. U directe vraag is: wat zou je een beroepen dominee kunnen sturen als hij beroepen wordt?

U hebt meegemaakt dat er behoudende dominees beroepen zijn geweest in uw gemeente, maar ze bedankten tot hiertoe. Waarom ze bedankten weet u waarschijnlijk niet, maar u schat in, dat ze dat deden omdat ze hun gezin liever in een behoudende gemeente willen laten opgroeien. Persoonlijk hoop en verwacht ik dat een beroepen predikant het beroep dat op hem wordt uitgebracht voor Gods aangezicht overweegt. Een predikant die in een gemeente staat kan natuurlijk net zo goed blijven als gaan. Het is telkens weer een weg van zoeken en luisteren naar de wil van God en de overtuiging die Hij aan de hand van Zijn Woord in het hart legt richting de te nemen beslissing van bedanken of aannemen.

Sommigen menen dat een verdere kennismaking met de gemeente en wat er aan informatie van een beroepende gemeente kan worden ontvangen er nauwelijks toe doen, omdat het vooral een zaak is tussen de dominee en God. Zelf heb ik ervaren dat het toch echt wel meesprak wanneer kerkenraadsleden en gemeenteleden de moeite namen om de nood die zij in de gemeente signaleerden te verwoorden. Ik zou u daarom willen adviseren, dat u een beroepen predikant per mail, brief of telefoongesprek gewoon een eerlijke inkijk geeft in uw verlangen en zorg voor uw gemeente. Of dat eraan zal meehelpen dat een predikant al snel naar uw gemeente zal komen is natuurlijk niet te zeggen. Het aantal beroepende gemeente onder hervormd-gereformeerden wordt groter en het aantal te beroepen voorgangers wordt kleiner.

Optie twee zou volgens u de komst van een Hersteld Hervormde gemeente zijn. Er is misschien ook nog wel een optie 3: een behoudende hervormde gemeente in de omtrek zoeken. Of optie 4: naar een  bestaande afgescheiden kerk met een behoudende prediking gaan. Maar ik zou u niet adviseren om al te gemakkelijk andere opties te kiezen dan op uw plek te blijven waar u bent. Mooi, dat u dat ook niet doet. Het lijkt me een hele heilzame weg die u voor zich ziet en waarmee u uw schrijven eindigt: “Maar we willen eerst voor deze gemeente bidden; de kerk waar we zijn geboren, gedoopt en belijdenis gedaan hebben.” En vergeet niet dat uw gemeente een kerk is waar God recht op heeft.

Ds. A. de Lange

Lees meer artikelen over:

beroepingswerk