Obadja voedt verborgen profeten

Ds. A.D. Fokkema / 1 reactie

Vraag

Waar haalde Obadja het brood (en water) vandaan dat hij aan de profeten gaf zoals in 1 Koningen 18 staat? Is daarover iets bekend? In een kinderbijbel las ik dat hij dat stiekem meenam uit het paleis van Achab. Weet u waar dit op is gebaseerd? Het lijkt me zeker een mogelijkheid aangezien er een enorme schaarste was in het land, maar om Obadja van diefstal te beschuldigen zonder dat dit in de Bijbel staat vind ik ook nogal wat. Of zie ik wat over het hoofd en staat het wel in de Bijbel?

Antwoord

Het antwoord op de vraag waar Obadja het brood en het water vandaan haalde is eenvoudig: de Bijbel zegt het niet, dus wij weten het niet. Waar wij bepaalde details uit de Bijbel niet weten ontstaat al gauw de neiging om die details zelf in te vullen. Nu is het zo dat je bij het schrijven van een kinderbijbel of bij het vertellen van een Bijbelse geschiedenis aan kinderen er niet altijd aan ontkomt om bepaalde details in te vullen. Maar daarbij blijft een stuk voorzichtigheid en terughoudendheid wel heel belangrijk. Er zit daarbij ook nog verschil tussen de formulering “het zou kunnen dat” of de formulering “het is zo dat.”

Tenslotte: we lezen de Bijbel niet om onze eigen nieuwsgierigheid te bevredigen. Wat er niet staat is blijkbaar niet “nuttig tot lering” (2 Timotheüs 3:16). Laat dat maar een stukje ontspanning geven.

Ds. A. D. Fokkema

1 reactie
Tonny
Kinderbijbels vullen inderdaad vaak een hoop in. Om die reden (o.a.) ben ik met mijn kinderen de BB/ BGT gaan lezen. 2e reden was dat deze gewoon de hele bijbel van genesis-openbaring volgt, ipv alleen de 'highlights'.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.