Materiaal voor zelfstandige bijbelstudie

Ds. C. Harinck / 6 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar en ben de laatste tijd steeds meer bezig met God en Zijn Woord. Ik wil nu ook graag Bijbelstudies gaan doen om stille tijd te hebben. Ik heb een notitieboekje om dingen in op te schrijven en heb op internet wat gezocht naar Bijbelstudiemateriaal, alleen heb ik niet echt iets geschikts kunnen vinden. Veel materiaal is voor groepen en ik wil het alleen doen. Daarnaast wil ik tijdens de Bijbelstudie ook meer te weten komen over wat er nou echt staat en ook met de grondtaal erbij, enzovoorts.

Daarom is mijn vraag: is er geschikt materiaal en wat raad u aan? Ik weet dat er al meerdere vragen over Bijbelstudie geschreven zijn, maar ik heb nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden, vandaar mijn vraag.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is verblijdend dat je Gods Woord wil bestuderen. De Heilige Geest werkt door het Woord. Het is zeer vruchtbaar voor je kennis, maar vooral voor je hart om een Bijbelboek in zijn geheel te bestuderen. Daarbij heb je echter wel betrouwbare uitleggers nodig. De Heere heeft deze mensen aan ons geschonken.

Wat dacht je van Calvijn. Hij heeft alle Bijbelboeken verklaard, behalve Hooglied en Openbaring. Hij is zo Bijbels.  Ik denk echter dat om te beginnen de pas in het Nederlands verschenen verklaring  van het evangelie van Johannes door J. C. Ryle zeer geschikt voor je is.

Mijn zoon (ds. W. Harinck) heeft ook enkele verklarende Bijbelboeken geschreven: “Niet zo maar een boodschap” (over de Bijbel), “Thuiskomen” over Jozua en een verklaring van de Galatenbrief.  Wanneer je kennis wil nemen van de oudvaders zou je kunnen denken aan J. Temmink, verklaring over Johannes 17. Zeer uitvoerig en echt Nadere Reformatie. Wil je echt dieper graven met grondtekst, enzovoorts, dan zou ik je de oude Korte Verklaring willen aanbevelen. Indien je Engels machtig bent wil ik je alles wat William Hendriksen verklaard heeft aanbevelen. Ik denk dat dit al heel wat is.

Gods zegen met het onderzoek,
Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

bijbelstudie
6 reacties
Heidebloem12
De HSV studiebijbel en de bijbelverklaring van Thomas Scott zijn ook aanraders!
Tonny
De ds vergeet te zeggen dat hij zelf ook een prachtig boek heeft uitgebracht: het fundament van het christendom. Zeer verhelderend.

Je hebt de studiebijbel-app. Deze is de 1e maand gratis en geeft naast artikelen ook de letterlijke grondtaal weer.

Ik heb thuis de HSV-studiebijbel. Deze heeft veel kanttekeningen.

Mij helpt het om een boek te pakken van een specifieke geschiedenis of bijbelboek. Bijv een boek over Ruth lezen, naast het bijbelboek Ruth. En een bepaald bijbelboek vaker achter elkaar te lezen. Ik heb pas het bijbelboek openbaring bestudeerd en hierbij het gehele bijbelboek wel 5 of 6x achtereen gelezen (niet aaneengesloten natuurlijk, maar ik heb me een langere periode enkel op openbaring gefocust). Door keer op keer hetzelfde bijbelboek te lezen, ga je hierin meer verbanden zien. Hetzelfde doe ik nu met de brieven van johannes.

Het kan leerzaam zijn om diverse vertalingen naast elkaar te lezen. Bijv de BB of BGT brengt de tekst heel dichtbij. Vervolgens heeft de HSV weer meer diepgang om te graven.

Veel boeken geven gespreksvragen voor bijbelkring. Deze zijn vaak ook alleen te beantwoorden.

Op prekenweb kan je ook zoeken op series. Die zijn fijn om ernaast te luisteren, bijv tijdens een busrit naar school, in de auto, tijdens het huishouden etc.

Hier nog enkele manieren om een tekst door te spitten. Sommige zijn gericht op groepen maar andere kan je alleen doen.

https://netwerkrotterdam.nl/bijbelstudie-methoden/

Tips voor de voorbereiding

Gods zegen! Mocht je in de buurt van het Westland wonen, welkom om te komen spitten in mijn boekenkast.
Samanthi
Misschien kun je met de YouVersionapp, teksten vergelijken met andere vertalingen, daar kun je veel helderheid door krijgen, wij zelf gebruiken deze met kanttekeningen, BMU en HSV studiebijbel, dit samen zet je aan het denken... hoe wordt het bedoeld, wat heeft het mij te zeggen?

Lees ook verwijsteksten erbij, ook dat geeft veel helderheid.

Wat vooral belangrijk is is gebed vooraf, gebed tussendoor en aan het slot, je bewust zijn van je concentratie en je bewust op God en Zijn Woord richten, alle telefoonmeldingen uitzetten als de YouVersionapp gebruikt, anders je telefoon uitzetten en wehleggen, zodat je niet afgeleid wordt.

Heel veel zegen gewenst

Psalmen 105

4 Vraagt naar den HEERE en Zijn sterkte; zoekt Zijn aangezicht geduriglijk.
Samanthi
Ps. Er zijn apps, zoals bijvoorbeeld "biblehub", waar de Engelse vertaling onder elk woord staat, daar staan ook de strongnummers bij, met deze kun je verder Google en kom je vaak bij bleu letter Bible uit, waar je meer uitleg en verwijzingen kunt lezen en waar, wanneer en hoe het Woord in de Bijbel gebruikt wordt.

Er is ook een digitale studiebijbel, deze is wel prijzig, daar staat het Nederlandse woord eronder.

Wel moet je zich blijven realiseren dat, wanneer je het Grieks en Hebreeuws niet (van binnenuit) kent, je het nooit helemaal op zijn waarde kan schatten, daar loop ik ook tegenaan, mijn Grieks is beperkt, Hebreeuws ken ik helemaal niet, daar zit in de letters en woorden zoveel rijkdom, dat is echt zo mooi, maar tegelijkertijd heel moeilijk te doorgronden, daarom is vertalen vanuit het Hebreeuws zo moeilijk.
Lindy
Als ik me wil verdiepen in een onderwerp in de Bijbel zoek ik eerst alle woorden op die met een onderwerp te maken hebben. Vervolgens zoek ik op waar deze woorden in de Bijbel staan en vergelijk ik de teksten met elkaar. Bij de teksten staan vaak ook weer verwijzingen die ook weer vergeleken kunnen worden. Heel fijn om op deze manier te kijken wat God allemaal zegt over bepaalde onderwerpen.

Voorbeeld, wat staat er over bekering?
Woorden die te maken hebben met bekering:

- bekering
- opnieuw geboren / wedergeboorte
- zalig
- etc

Die zoek ik dan hier op:

Bekering:
https://dailyverses.net/nl/bekering/hsv

Opnieuw geboren / wedergeboorte
https://dailyverses.net/nl/wedergeboorte/hsv

Zalig:
https://dailyverses.net/nl/zoek/Zalig/hsv

Vervolgens pak ik in de Bijbel de versen erbij en lees ook wat er bij de versen geschreven staat. Soms kan de betekenis van een tekst op zich anders lijken dan wanneer je het hele hoofdstuk erbij leest.

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/matthe%C3%BCs/1

Als je op het boekje (bij de bijbeltekst) klikt kun je zien welke bijbelteksten te maken hebben met deze bijbeltekst.

Zo kun je dus uitgebreid zien wat er in de Bijbel staat over een bepaald onderwerp.

Bij het bestuderen van bijvoorbeeld Mattheüs is het goed om ook te kijken wat Markus, Lukas en Johannes over dit onderwerp geschreven hebben om een heel goed beeld te krijgen van wat ze geschreven / bedoeld hebben.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Veel zegen met je bijbelstudie!
Lindy
Via de app Blue Letter Bible kun je vanuit de grondtekst teksten met elkaar vergelijken. Dit is wel in het Engels:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.blueletterbible.blb
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.