Schamen voor couperose

J. de Wit / Geen reacties

Vraag

Ik heb couperose waarvoor ik me heel erg schaam. In situaties als ik veel stress ervaar (wat ik best vaak heb) word ik heel snel extreem rood. Ik heb ook een heel lichte huid waardoor het extra opvalt. Veel klasgenoten vinden dit grappig, waardoor ik me nog meer schaam en dus nog roder word.

Ik had pas gelezen over een behandeling voor couperose. De huidtherapeut behandelt de couperose met een V-beam laser. Dit is een laser die speciaal is ontwikkeld om rode bloedvaatjes in de huid te behandelen. De laser zendt licht van een bepaalde golflengte uit. De rode bloedcellen in de spatadertjes absorberen dit licht en worden daardoor verhit en vernietigd.

Ik zou dus graag deze behandeling willen nemen, alleen is dit wel christelijk? Je vernietigt iets in je lichaam wat je van God gekregen hebt. Heeft iemand uit de HHK hier advies voor?

Een meisje van 16 jaar.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Je schrijft dat je last hebt van couperose. Ik moest even opzoeken wat dit precies is. Het gaat om een onschuldige aandoening waarbij er rode vlekken ontstaan op de huid, die veroorzaakt worden door uitgezette bloedvaatjes. Je wilt hier graag iets aan laten doen en je vraagt je af of dat wel christelijk is, omdat in die behandeling rode bloedvaatjes worden vernietigd.

Mijn eerste vraag aan jou is: Heb je dit met je ouders besproken? Wat vinden zij hiervan? En heb je inlichtingen gewonnen bij een huisarts over eventuele gevolgen van zo’n behandeling?

Maar nu je vraag: mag je een behandeling ondergaan waardoor er iets wordt vernietigd in je lichaam? Het is goed dat je dit vraagt. Ons lichaam is van God gegeven en daar moeten we zuinig mee omgaan. Bij het laten verwijderen van gezonde lichaamsdelen (zoals dat bijvoorbeeld gebeurt bij een geslachtsveranderende operatie bij iemand met genderdysforie) kun je dan ook grote vraagtekens zetten. In jouw geval is er echter sprake van een aandoening, een afwijking in het lichaam. Als het gaat om een dergelijke afwijking zijn er mijns inziens geen Bijbelse bezwaren tegen een ingreep, ook al moeten daardoor bloedvaatjes worden vernietigd. Die bloedvaatjes functioneren immers niet naar behoren. Het is dan natuurlijk wel van belang te weten of hier risico’s aan verbonden zijn.

(Even voor de volledigheid, om misverstanden te voorkomen: Ook bij genderdysforie is er sprake van een aandoening, maar deze bevindt zich in de geest en niet in het lichaam. Behandeling moet zich in dat geval dan ook richten op de geest en niet, door middel van een operatie, op het lichaam.)

Ik zou met dit antwoord kunnen volstaan, maar dat doe ik toch niet. Ik proef namelijk achter jouw probleem (couperose) nog een ander probleem: Je hebt veel stress en je schaamt je. Uit je vraag maak ik op dat je daar veel last van hebt. Afgezien van de vraag of je je moet laten behandelen voor de couperose zou ik je willen adviseren om met die stress en schaamte aan de slag te gaan. Het zou per slot van rekening wel fijn zijn om wat minder gestrest te zijn en je wat minder te schamen, toch?

Denk de komende tijd eens na, desnoods onder professionele begeleiding, over de vraag hoe jij naar jezelf kijkt. Kun je God danken voor de manier waarop Hij jou heeft gemaakt, inclusief je uiterlijk? Met andere woorden: Als je couperose is verholpen, kun je dan dankbaar zijn voor je lichaam, zoals je dat van God hebt gekregen? Of ga je je dan voor andere dingen schamen?

Eigenlijk bedoel ik dit: zou het kunnen dat de couperose niet jouw eigenlijke probleem is, maar dat een veel belangrijker probleem jouw zelfbeeld is? Ik zou je willen adviseren om de komende tijd eerst eens aan je zelfbeeld te werken, misschien wel met hulp van een professional. Het zou zomaar kunnen dat je dan ineens wat minder behoefte gaat voelen om de couperose te verhelpen. Of anders gezegd: Als jij een negatief zelfbeeld hebt zal je schaamte niet verdwijnen, ook al ben je van je couperose verlost.

Gods zegen toegewenst!

J. de Wit

Lees meer artikelen over:

plastische chirurgiezelfbeeld