Man dominant in naamgeving zoon

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Sinds het begin van de zwangerschap wil ik het met mijn man graag over mogelijke namen hebben voor de baby die wij verwachten. Nu heeft hij dat steeds direct afgekapt en wil hij het er niet over hebben. Hij heeft gezegd dat hij wil vernoemen en daar was geen discussie over mogelijk. Voor een meisje was er nog wel wat bespreekbaar en daar zijn we  inmiddels samen uitgekomen. Ik ben er niet vaak over begonnen uit angst voor steeds dezelfde discussie met als gevolg verwijdering tussen ons (dat is wat ik nu voel). Nu komt de uitgerekende datum gauw dichterbij en kan ik er geen rust bij hebben dat we voor een jongen geen naam hebben bedacht. Ik schrijf “we” want in mijn ogen doe je zoiets samen. Maar gisteravond kwam in ons gesprek naar voren dat mijn man de drukker van de geboortekaartjes de jongensnaam die hij wil al heeft doorgegeven, zonder dat ik daarvan wist of hij iets met mij heeft overlegd.

Ik kan begrijpen dat hij iemand wil vernoemen en ben daartoe ook best bereid. In mijn familie is vernoemen niet zo’n ding, maar in de familie van mijn man wordt dit een soort van 'verwacht'. Mijn man wil niet de eerste zijn die dit verbreekt nadat dit generaties lang al zo gebeurt. De naam ‘moet’ volgens hem exact worden overgenomen, anders is het geen vernoemen, zegt hij. Ik wil liever een samen bedachte, iets originelere roepnaam ervan maken of in de doopnaam vernoemen. Hij weet dat ik het geen mooie naam vind, daarnaast is er al een aantal mensen in de familie met dezelfde naam en ik hou van een meer originele naam (die hij overigens ook mooi vindt, maar dan voor een eventuele tweede jongen, mochten we die krijgen). Maar het staat volgens hem al vast en hij wil het er niet meer over hebben. Volgens mijn man moet ik hem deze droom gunnen.

Ik heb er veel verdriet van en had niet verwacht dat hij in dit opzicht zo dominant zou zijn. Verder hebben we het erg goed samen en normaal gesproken ben ik dit niet van hem gewend. Wat vindt u dat ik het beste kan doen? Heb ik geen stem hierin en moet ik me voegen naar hoe mijn man het zo graag wil? Graag zou ik uw advies hierin willen.

Antwoord

Het lijkt me dat je als man en vrouw samen een naam kiest voor je kind. De Bijbel leert dat een man, wanneer hij trouwt, zijn vader en moeder verlaat en zijn vrouw aanhangt (Genesis 2:24). Een man die meer luistert naar wat zijn ouders willen, dan naar wat zijn vrouw wil, is dus niet Bijbels bezig. Het is waar dat de man het hoofd van de vrouw is, maar dan wel (zo leert Efeze 5:23 ons) op de manier zoals Christus het hoofd van Zijn gemeente is. Christus had alles voor Zijn bruid over. Zo zou je, als man, alles over moeten hebben voor je vrouw. Bot je eigen wil doordrukken en de wensen van je vrouw negeren, past niet in een goed en Bijbels huwelijk.

De volwassen manier om hier van jouw kant mee om te gaan, is het gesprek met je man aangaan en aangeven dat je hier niet achter staat en dat je verlangt dat jullie hier samen uitkomen. Mocht je dat niet durven, of mocht je op voorhand al weten dat dat niets uit gaat werken omdat je man vaker dominant is, dan wordt het tijd voor relatietherapie. Want in een goed huwelijk is alles bespreekbaar en kom je er met elkaar uit.

Wanneer een gesprek niets oplevert, dan sta je voor de keuze. Is je man normaal niet dominant, en is dit iets wat je los kunt laten en vrede mee kunt hebben, dan zou het wijs kunnen zijn om je er maar bij neer te leggen. Een huwelijk is geven en nemen, en dit zou een moment van ‘geven’ kunnen zijn. Wanneer je het echter niet los kunt laten en je dit tussen jullie in zal blijven staan, dan moet je er wat mee: zoek dan hulpverlening.

Tenslotte: in een goed huwelijk kun je soms hartgrondig met elkaar van mening verschillen. Dat is helemaal niet erg. Je schrijft over angst voor verwijdering tussen jullie beiden. Maar verwijdering ontstaat juist daar waar je dingen niet meer met elkaar bespreekt. Kortom, ga het gesprek aan en leer er met elkaar uit te komen. Daar wordt je huwelijk alleen maar sterker van.

Ds. S. T. Lagendijk

Lees meer artikelen over:

naamgeving