Grootste hoogmoed

Ds. W. J. C. Blijderveen / Geen reacties

Vraag

Ik ben zo bang om te sterven! Hoe kan ik nog bekeerd worden ? Ik heb gezondigd; ik ben de zondigste! Ik heb zoveel gelogen tegen de mensen om me heen. En ik ben zo hoogmoedig en egoïstisch en nu ben ik bang dan ik een schijngeloof heb. Maar hoe kom ik toch aan een waar en oprecht geloof? Hoe leer ik het werkelijk en oprecht geloven dat God voor zondaren gestorven is: en hoe krijg ik een oprecht berouw over mijn zonden? Want ik heb het niet. Ik bid tot God, maar ik kan het niet. Ik spreek en bid vanuit hoogmoed en nu ook. Is er nog wel genade voor mij?

Antwoord

Beste vragensteller,

In je vraag proef ik een diepe nood. Je beseft dat het leven eindig is en dat het leven op aarde voorportaal is voor de eeuwigheid. Maar je beseft dat je God niet onder ogen kunt komen vanwege het feit dat je gezondigd hebt. Je gebruikt daarvoor grote woorden. Je bent de zondigste van alle mensen, zo schrijf je. En omdat jij de zondigste bent van alle mensen, een mens vol van hoogmoed, egoïsme, leugens en bedrog kun jij eigenlijk niet geloven dat God jou genadig zal willen zijn.

Maar dan heb ik toch een vraag voor je: Waarom neem je jezelf zo geweldig serieus terwijl je tegelijk God niet serieus neemt. Want als de apostel Johannes schrijft dat het bloed van Jezus Christus Gods Zoon reinigt van alle zonden, zouden jouw zonden dan een uitzondering zijn? En als dezelfde apostel schrijft dat God getrouw en rechtvaardig is en dat Hij daarom ons de zonden vergeeft wanneer we ze Hem belijden, zou Hij dan voor jou een uitzondering maken? Lees 1 Johannes 1: 1 tot en met 2:2. Stel jezelf eens de vraag of je gelooft dat deze woorden waarachtig en betrouwbaar zijn. Want het zou zomaar kunnen zijn dat je grootste hoogmoed dit is, dat je God voor een leugenaar houdt door jezelf te zien als een uitzondering, terwijl God in Zijn woord geen uitzondering maakt.

Ga tot God zoals je bent en belijd Hem wat er leeft in je hart en geloof dat Zijn belofte waar is en jou geldt. Daar hoef je niet eerst oprecht berouw voor te hebben of oprecht geloof, of een bepaalde ernst. Dat zou betekenen dat jij je eerst geschikt moet maken voor God. Maar dat is geen voorwaarde. Hij nodigt je om te komen zoals je bent en Hij is het die door Zijn Geest je maken zal tot wat Hij wil dat je zal zijn. Dat is leven van genade.

Hartelijke groet,

Ds. W.J.C. van Blijderveen

Lees meer artikelen over:

ongeloof