Eed afleggen als ambtenaar

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wij mogen natuurlijk niet zweren; maar als aanstormend ambtenaar vraag ik mij af: de eed afleggen en trouw zweren aan God? Of de belofte afleggen en trouw zweren aan de koning?

Antwoord

Vermoedelijk haal je nu wat door elkaar. In Nederland zweer je geen trouw aan God (behalve als je belijdenis doet in de kerk). Je roept Hem bij een ambtseed of zuiveringseed alleen aan als getuige of hulp. Je kunt altijd kiezen tussen eed of belofte (verklaring). Maar je zweert in Nederland niet trouw aan God omdat kerk en staat in ons land gescheiden zijn.

Zie voor meer uitleg deze artikelen