Vriend met zwart hart pleegde zelfmoord

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan prof. M. J. Paul. Op een christelijke school had ik een vriend die van heavy metal hield en samen met een andere jongen aan zwarte missen deed. Hij zei letterlijk tegen mij: “Wij hebben een zwart hart.” Later werd hij ineens EO-fan en ging hij theologie studeren. Tijdens zijn eerste jaar werd hij zwaar depressief en pleegde hij op een zondag zelfmoord. Kan het één met het ander te maken hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Voor de lezers van deze rubriek is het goed om een paar termen te verduidelijken. ‘Heavy metal’ is een muziekstroming die in de jaren zeventig van de vorige eeuw is ontstaan uit hardrockmuziek. In deze muziek gaat het vaak over geweld, angst, haat, protest en mythes, en zijn woede, verdriet en angst de overheersende emoties. Heavy metal zet zich meestal af tegen de gevestigde orde, ook tegen godsdienst.

Een 'zwarte mis' verwijst gewoonlijk naar een ceremonie uit het satanisme, als tegenhanger van de christelijke mis in Rooms-katholieke kring. Het voornaamste doel ervan was het onteren van de hostie, wat een ernstige vorm van heiligschennis is. Op grond hiervan vermoed ik dat de uitspraak over een zwart hart bedoeld is als een uiting van verbondenheid met de satan, en niet een algemene uitspraak is over zondigheid.

In de formulering van de vraagstelling ontbreekt een aanwijzing wat er gebeurd is met de vriend, waardoor hij een heel andere levensweg insloeg. Het is zeker mogelijk dat er een oprecht verlangen was om God te gaan dienen. In de genoemde situatie is het ook goed mogelijk dat hij schuld heeft beleden en heeft gebeden om vergeving. De ervaring leert dat er na een dergelijke drastische levensverandering veel geestelijke bestrijding kan plaatsvinden, omdat de satan zijn prooi niet zomaar loslaat. Het is van groot belang in zulke omstandigheden ook te bidden om bevrijding van de verkeerde geestelijke machten. Dus niet alleen het gebed om vergeving, omdat de demonische machten bepaalde toegangen in het leven hebben gekregen. Ook is bekend dat demonische aanvallen vaak aanzetten tot zelfdoding inhouden. Wat dat ook hier het geval? Dat weten we niet. Er kunnen ook andere factoren zijn geweest, zowel interne (karakter, psychische problemen) als externe (moeilijke levensomstandigheden).

De gestelde vraag kan bevestigend beantwoord worden dat een samenhang inderdaad mogelijk is, maar omdat veel gegevens ontbreken is het onjuist met stelligheid een verband te leggen. Wat ook onze achtergrond is, voor ons is van belang de geestelijke wapenrusting van Efeze 6 aan te doen. Onze eigen kracht schiet te kort. Gelukkig zijn er veel voorbeelden van mensen die verstrikt zaten in de ‘werken van de duisternis’, maar daaruit verlost zijn. Het is belangrijk dat andere christenen om hen heen staan, met gebed en daadwerkelijke steun, omdat de bestrijding hevig kan zijn. Voor ieder die met dergelijke bestrijding te maken heeft, vraag hulp!

M.J. Paul

Lees meer artikelen over:

occultsuicide