Ovulatiebloeding

Peter Emdee / 2 reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw van eind 30 met meerdere kinderen. Sinds de geboorte van onze jongste (ongeveer 1,5 jaar geleden) is mijn menstruatie inmiddels weer behoorlijk regelmatig. Alleen heb ik nu al verschillende maanden gehad dat ik na de menstruatie van ongeveer 7 dagen, een paar dagen geen bloedverlies meer had en dan na een paar dagen tot een week niks, opeens weer een paar druppels. Dat lijkt mij te kort voor een ovulatiebloeding. Is dat een reden om een huisarts te bezoeken? Ik ben snel bang dat ik voor niks ga...

Antwoord

Beste vraagstelster,

Dit zou toch best een ovulatiebloeding kunnen zijn, zeker als de bloeding op een regelmatig moment na de menstruatie optreedt, bijvoorbeeld altijd vier à vijf dagen na de laatste menstruatiedag. Maar om het met zekerheid te kunnen zeggen mis ik nog wel een aantal gegevens. Het bijhouden van een menstruatiedagboekje kan inzichtelijk zijn. Als u zich ongerust maakt kunt u inderdaad even de huisarts bezoeken. Een uitstrijkje kan laagdrempelig verricht worden, ook om onzekerheid weg te nemen.

Overigens is het niet verkeerd om een keertje voor niets de huisarts te bezoeken: hij/zij is er juist voor om laagdrempelig iets te bespreken!

Met vriendelijke groet,

Lees meer artikelen over:

menstruatie
2 reacties
lihar
Hoi vraagstelster, als je eind 30 bent kan het ook gewoon het begin van de overgang zijn. Veel vrouwen denken dat de overgang pas tegen je 50e begint, maar dat is niet waar. Vraag eens aan je moeder (of oudere zussen) hoe oud zij was.
En helemaal eens met het antwoord, het is toch ook prima als de huisarts je gerust kan stellen. Het is juist zijn/haar werk om te kijken wat je hebt en te beoordelen hoe ernstig dat is.
Iboi
Laat het controleren. Ik heb net zelf een dergelijk onderzoek gehad, om de onzekerheid weg te nemen. En als er wel wat aan de hand is, dan ben je er op tijd bij.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.