Getuigenis van koning Asa

Ds. W. J. C. Blijderveen / 2 reacties

Vraag

In 2 Kronieken 15 wordt een goed getuigenis van koning Asa gegeven: hij deed de afgoden weg uit het land, zette zelfs Maächa af als koningin toen zij een afgodsbeeld gemaakt had, herstelde het interieur van Gods huis, er werd een eed voor de HEERE afgelegd, en er staat zelfs “het hart van Asa was VOLKOMEN, AL ZIJN DAGEN…”

En dan in hoofdstuk 16 wordt alles anders: Asa vraagt hulp aan Syrië, hij laat de profeet Hanani in de gevangenis gooien en als hij ziek wordt raadpleegt hij geneesheren in plaats van God. Dat is allemaal best opvallend. Heeft hij niet volhard tot het einde, of is hij gestorven in ongerechtigheid die toch vergeven is; zijn hart werd immers volkomen met God genoemd?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik eerlijk ben, dan herken ik bij het lezen van dit Bijbelgedeelte de vragen die je stelt helemaal. Het begint zo geweldig mooi met Asa. Hij geeft op godsdienstig gebied krachtig leiding aan het volk en zijn hart is helemaal op de Heere gericht. En dan gaat het bij het ouder worden eigenlijk helemaal mis.

Er zijn verschillende verklaringen gegeven. Sommigen zijn van mening dat Asa bij het ouder worden te maken heeft gekregen met bepaalde ouderdomsziekten waardoor hij niet meer helder kon nadenken en wellicht dementeerde. Als ik eerlijk ben, vind ik dit zelf een gezochte verklaring. De handelswijze van Asa in hoofdstuk 16 getuigt van een berekenend politiek inzicht. De Heere houdt hem er ook nadrukkelijk voor verantwoordelijk.

Anderen menen dat Asa ondanks alles een kind van God is geweest en gebleven, ondanks de fouten die hij maakte aan het einde van zijn leven. Bij deze verklaring vraag ik me af of er niet teveel gelezen wordt in de woorden dat het hart van Asa volkomen was.

Zelf denk ik dat de Bijbelschrijver ons geen oordeel over het hart van Asaf geeft. In hoofdstuk 15 geeft de schrijver aan dat Asaf met zijn hart gericht geweest is op de dienst van de Heere. Dat is een rode draad in zijn leven en tekenend voor zijn regeerperiode. Dat is wat zichtbaar geweest is voor de mensen om hem heen. Echter, aan het slot van zijn leven verandert die houding. Dat is aangrijpend om te zien en een waarschuwing voor ons om deze weg niet te bewandelen. Het is belangrijk dat we ons laten gezeggen door de Heere en Zijn Woord.

Het oordeel over Asa’s leven en eeuwige bestemming ligt in Gods handen. De Heere kende het hart van de koning en doorgrondde hem volkomen.

Hartelijke groet,
Ds. W. J. C. van Blijderveen

2 reacties
Tonny
Als David was gestorven midden in zijn zonde met Batseba zouden we wellicht dezelfde vragen hebben.
Ook Salomo werd er niet beter op aan het einde van zijn leven.

Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik. Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
CrA
Beste vraagsteller, het is de Heilige Geest is Die dit getuigenis geeft over Asa in het Woord. En dat is de Geest van waarheid en Zijn getuigenis is het einde van alle tegenspraak.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.