Reageren op geloofsafstapper

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Iemand die ik ken is van zijn geloof afgestapt door het logisch beredeneren of de Bijbel waar kan zijn of niet, ook vergeleken met andere oude geschriften. Hij kwam erachter dat bijvoorbeeld het wonder van water dat in wijn werd veranderd, ook in andere oude verhalen voorkwam, nog voor de tijd van Jezus. Ik heb daar nog nooit van gehoord en al zou dat waar zijn, is het voor geen issue of reden om niet in de Bijbel te geloven.

Maar hoe reageer ik naar hem toe? Wat kan ik hierop zeggen? Het liefst iets wetenschappelijks of ‘logisch’, omdat andere argumenten niet aankomen.

Antwoord

De Bijbel, en dat is Gods onfeilbaar Woord, zegt dat er geen afval der heiligen is (“niemand zal ze uit mijn hand rukken”, Johannes 10). Dus jouw kennis is niet van zijn geloof afgestapt, maar hij heeft zijn religieuze achtergrond vaarwel gezegd. Dat is een wezenlijk verschil. Voor zo iemand is de Bijbel een ongeloofwaardig boek en hij zoekt zijn eigen waarheid. Gelukkig voor hem heeft satan voor duizenden alternatieven gezorgd, dus hij vindt vast wel iets dat bij hem past. Maar gelukkig (echt volmaakt gelukkig) zal hij er niet van worden. Jammer, want dat volmaakte geluk is nu wel te vinden bij God, door het geloof in Jezus Christus. En dat niet alleen hier en nu, maar ook straks in de hemel en op de nieuwe aarde.

Maar goed, daar heeft iemand die dit niet wil geloven weinig aan. Je zult hem ook niet kunnen overtuigen. Ook niet met feiten dat mythologische verhalen die op Bijbelse verhalen lijken, helemaal niet ouder hoeven te zijn (hooguit eerder op schrift gesteld). Over de bijbelverhalen die zouden zijn ontleend aan oudere mythen, kun je deze artikelen lezen:

Je kunt altijd doen zoals de edele inwoners van Berea: onderzoek of het klopt wat hij zegt. Laat hij eerst zelf maar met bewijsbare feiten komen voor zijn beweringen en vervolgens kun je hem onderstaande artikelen laten lezen.

Misschien heb je ook nog wat aan de artikelen die gaan over 'Getuigen' van je geloof.