Viering Heilig Avondmaal

Redactie Refoweb | Geen reacties | 27-11-2023| 07:58

Vraag

Ontvang je daadwerkelijk het lichaam en bloed van Christus bij het sacrament van het Heilig Avondmaal (ik heb het niet over transsubstantiatie). Zo ja, hoe komt het dat dit niet vaak wordt benoemd en over het algemeen bijna meer een soort uiting is van je persoonlijke geloof?

En waarom wordt dit dan ook niet vaker gevierd? In de Bijbel wordt vaak gesuggereerd dat als het om samenkomsten gaat er ook een viering is van het Heilig Avondmaal (bijvoorbeeld Handelingen 2:42 ; 20:7). Calvijn was hier ook een voorstander van volgens mij. In mijn mening is er nu geen evenwicht tussen Woord en Sacrament.


Antwoord

Brood en wijn veranderen niet daadwerkelijk in het lichaam en bloed van Christus, maar we delen dan in geestelijke zin in al Zijn goederen (weldaden). Het Heilig Avondmaal is daarnaast een teken en zegel: “doe dit tot mijn gedachtenis!” We gedenken aan het avondmaal de dood van Christus. Wat we ontvangen is dus alleen in geestelijke zin (door de Heilige Geest en door het geloof) Zijn lichaam en Zijn bloed, ter versterking van ons zwakke geloof door het zien en proeven van brood en wijn. Een gelovige (want alleen voor hem/haar is het avondmaal) heeft al de inwoning van de Heilige Geest. Daar hoeft geen mystieke ervaring bij.

Wat de frequentie betreft:

Voor meer informatie: alle vragen en antwoorden rondom dit sacrament kun je vinden onder de tag 'Heilig Avondmaal'. 

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2818 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten verband

Ik heb paar mensen die dicht bij me staan. Die gaan nu naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Ze zijn heel lang ‘thuisgebleven’ omdat ze geen juiste kerk voor zich konden vinde...
Geen reacties
25-11-2020

Hel onrechtvaardig

Is het bestaan van een hel niet heel erg onrechtvaardig? Mensen worden dan voor tijdelijke zonden, eeuwig gestraft. Dat is toch wreed? Er wordt wel gezegd dat dan juist het kwaad wordt gestraft, maar ...
3 reacties
25-11-2011

Vrijen lukt niet meer

Ik ben vier maanden geleden bevallen en sindsdien lukt het niet meer goed om te vrijen. Volgens de verloskundige is het geen medische oorzaak want de hechtingen zijn mooi geheeld... (ze heeft gekeken)...
4 reacties
25-11-2009
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag