Beven en leven

Dr. J. P. Zwemer | Geen reacties | 25-09-2023| 12:24

Vraag

Van wie komt de bekende quote: “Als ik op mezelf zie dan beef ik, maar zie ik op Christus dan leef ik?” Ik herken mij erin en het is ook bijbels te onderbouwen met de tekst: “Ik geloof, maar kom mijn ongeloof te hulp!”, maar als ik een citaat doorgeef noem ik graag de bron. Weet u het?


Antwoord

Een kleine zoektocht op Digibron levert een citaat op van ds. M. M. van Campen uit 2009, waarin dezelfde woordcombinatie "dan beef ik/dan leef ik" voorkomt, waarbij het laatste deel slaat op de boog in de wolken, de regenboog oftewel op Gods wil ten goede voor de mens. Uit hetzelfde jaar dateert een uitspraak uit het RD, ook op Digibron, van de Chr. Geref. predikant H. de Graaf die het volledige citaat aanhaalt. Het zou ooit gezegd zijn door een oude collega van hem. Elders noemt hij dit nogmaals en voegt dan toe dat hij dit hoorde in zijn eerste gemeente. Die eerste gemeente was Maarssen.
 
Het volledige zinnetje komt ook voor bij F. Hoek, in het Eilanden-Nieuws van 1990, en recent bij de Chr. Geref. predikant Kempeneers in een interview.

Wie het voor het allereerst heeft bedacht (want daar komt het op neer) is waarschijnlijk niet uit te maken. Het ‘rondgaan’ van zo’n uitdrukking, die dan tot staande uitdrukking wordt, kan zijn oorsprong hebben in een preek, maar ook in een conversatie. Op den duur komt het in zulke gevallen dus ook ‘in druk’ terecht, in elk geval (blijkbaar) in de pers.

Dr. J. P. Zwemer

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Dr. J. P. Zwemer

  • Geboortedatum:
    09-07-1960
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Serooskerke
  • Status:
    Actief
29 artikelen

Bijzonderheden:

Historicus en schrijver


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Tot voor kort nooit in God geloofd

Ik ben vijftien jaar. Ik heb tot voor kort nooit in God geloofd. Toch zou ik dit willen sinds een paar dagen. Maar ik heb twee problemen, want ik heb me nooit echt goed gedragen tegen Hem. Ik heb bijv...
2 reacties
25-09-2015

Van Gereformeerde Gemeenten naar Hersteld Hervormde Kerk

Mijn vriend en ik zijn beiden lid van Gereformeerde Gemeenten. Graag willen we lid worden van de Hersteld Hervormde Kerk. Maar eerst willen wij weten wat de precieze verschillen tussen deze twee kerkg...
Geen reacties
25-09-2005

Spanningsveld in formulier Avondmaal

Ik weet dat het onderwerp Heilig Avondmaal al vaak is behandeld, maar voor mijn gevoel loop ik vast in het geloof. Een aantal jaren terug (ik was toen 20) mocht ik belijdenis van het geloof afleggen (...
1 reactie
25-09-2013
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag