Foto's van overleden predikanten in huis
Redactie Refoweb | 46 reacties | 22-08-2023| 10:45
Vraag
Aan ds. Verschuure. Op dit moment gaat via sociale media in onze achterban een filmpje viraal waarin u in een preek wijst op de zonde tegen het tweede gebod als mensen foto's van overleden predikanten in huis neer zetten. Datzelfde filmpje laat de fotogalerij zien in uw boekenkast (deze foto is gepubliceerd in het RD Magazine), waarop enkele overleden predikanten te herkennen zijn.
Bent u nog steeds van mening dat een foto van een overleden predikant in huis plaatsen, het verheerlijken van deze mensen is en dus een zonde tegen het tweede gebod?
De zorgverzekeringen van Care4Life
De zorgverzekeringen van Care4Life stellen de beschermwaardigheid van het leven voorop. Benieuwd hoe?
Antwoord
Ds. Verschuure heeft geen behoefte om te reageren op een vraag via Refoweb. De tekst in het filmpje -dat hem ook is toegestuurd- is volgens hem uit het verband van de context gehaald. Wie hierover vragen heeft kan hem persoonlijk benaderen.
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Volgens mij dient het nergens toe.
Verering is van alle tijden en heeft veel vormen.
Ja... dit zou niet besproken moeten worden, de reacties onder veel antwoorden staan uit, er is er iig 1 waar ik graag op gereageerd had, wat ws meer inhoud gehad zou hebben, maar nu dient het helemaal niets.
Beste mensen bel deze predikant op of stuur een brief en vraag het hem.
In deze discussie gaat het niet om Bijbelse zaken, maar om het principe, de verantwoordelijkheid, maar júist de voorbeeldfunctie die je als dienaar van het Woord draagt.
Ds. Verschuure stelt dat zijn woorden uit de context zijn gehaald, maar dit lijkt mij een wanhoopspoging tot zelfrechtvaardiging. Het is jammer dat hij niet eerlijk toegeeft dat beide zaken inderdaad tegenstrijdig lijken. Ik raad aan om de gehele preek te luisteren om te zien dat de uitgelichte woorden niet uit de context zijn gehaald, maar een samenvatting zijn van het geheel.
Daarom is het júist belangrijk, Zv70 en Samanthi, dat deze discussie wordt gevoerd. Als we geen kritiek meer durven te geven op predikanten (en hen eigenlijk een vorm van diplomatieke onschendbaarheid geven), dreigen we af te drijven van onze protestants-gereformeerde wortels.
Dat is niet Bijbels, ik zie vanalles over de fouten van mensen op facebook, Twitter ed
Daar doen wij toch niet aan mee?
Ga met de persoon zelf in gesprek... en bidt voor deze man en de mensen onder zijn gehoor, dat zet zoden aan de dijk, wat roepen vanaf refoweb niet.
Je hebt helemaal gelijk, maar daar gaat het in deze discussie totaal niet om. Een predikant draagt verantwoordelijkheid en heeft een voorbeeldfunctie. Als je een preek houdt waarin wordt opgeroepen bepaalde zaken niet te doen, is het vreemd dat je zelf – een halfjaar na dato – schuldig bent aan die zaken. Het feit dát een persoon schuldig is aan dit of dat, speelt in deze discussie niet. Als het daarover zou gaan, heb je helemaal gelijk. Maar in deze casus komt de geloofwaardigheid van een predikant in het geding. En daarover mag, nee móet gesproken over worden.
Je hebt inderdaad gelijk, Samanthi, dat je het gesprek aan moet gaan. Maar volgens mij is dat – lees de reactie van de Refowebredactie – al geprobeerd en ziet de betreffende predikant geen noodzaak om te reageren, maar blijft hij ontkennen dat er sprake is van een tegenstrijdigheid. De weg naar het gesprek lijkt dus afgesloten te zijn.
PS.: Nu zou je kunnen zeggen dat je het gesprek/discussie niet online-publiek op Refoweb (of Twitter, Facebook, etc.) moet voeren, maar één op één met de predikant. Dat lijkt mij niet. Als de predikant voor een gemeente van zo’n 2.000 gemeenteleden preekt en vervolgens met een foto van zijn foto’s in een publiek medium (RD Magazine) staat, is er alle reden om publiek het gesprek aan te gaan.
Die weg is niet afgesloten: " ds Verschuure heeft geen behoefte om te reageren op een vraag via Refoweb. De tekst in het filmpje -dat hem ook is toegestuurd- is volgens hem uit het verband van de context gehaald. Wie hierover vragen heeft kan hem persoonlijk benaderen."
En zo vallen er wat door de mand...
Ik moet nu denken aan Paulus’ brief aan de Galaten waarin hij echt tekeer gaat tegen de Galaten dat ze zich hebben laten beroven van hun christelijke vrijheid en toch weer luisteren naar de wet.
Nou ja als een dominee van de kansel op zulke details heerst over de gewetens van mensen en dan zelf ook nog daar op een twijfelachtige manier mee om gaat, dan mag je daar ook in het openbaar op gewezen worden. Paulus bestrafte Petrus ook in het openbaar. Dus het zou deze dominee sieren als hij ook in het openbaar durft te reageren.
Een openbaren zonden hoeft niet aan de digitale schandpaal, lees dit eens...
1 Johannes 5
16 Indien iemand zijn broeder ziet zondigen een zonde niet tot den dood, die zal God bidden en Hij zal hem het leven geven.
En
Matteüs 18
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. 16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta. 17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Er is hier een predikant die iets gepreekt heeft in het openbaar. Daar is hij aanspreekbaar op. Let is op hoeveel reacties er zijn over ds. G.A. van den Brink zijn lezing. Daar doen we toch ook niet moeilijk over ?
Wat ds. Verschuure gezegd heeft is gewoon dom en hij had dat gewoon kunnen toegeven. Nu graaft hij zich verder in. Jammer maar helaas.