Kan een mens nu geloven of niet?

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Van den Brink. Hartelijk dank voor de beantwoording van vele vragen op deze website. Maar toch ligt er nog wel een vraag voor mij als het gaat om geloven. Kan een mens nu geloven of niet? U zegt in uw lezing dat het Evangelie mensen wedergeboren doet worden en in staat stelt om te geloven, maar als dat waar is, waarom gaan er dan nog steeds mensen onder de prediking van het Evangelie verloren?

Alleen de uitverkorenen worden uiteindelijk toch in staat gesteld om te geloven? Dat maakt toch uiteindelijk het onderscheid, dat de ene mens wel kan geloven en de ander niet? De Heere maakt het ene vat ter ere en het andere vat toch ter onere (Romeinen 9)?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag leeft breed, dus dank dat je deze stelt. Tegelijk ben ik verbaasd, want de vraag maakt duidelijk hoe weinig je van de gereformeerde theologie begrepen hebt. “U zegt in uw lezing dat... maar als dat waar is...!”, schrijf je. Het punt is dat ik het niet in mijn lezing zeg, maar dat het in onze geloofsbelijdenis staat. De Heilige Geest werkt het geloof door middel van het Evangelie (Heidelbergse catechismus zondag 7 vraag en antwoord 21; zondag 25 vraag 65). Het heeft God behaagd Zijn werk van genade door de prediking van het Evangelie in ons hart te beginnen (Dordtse Leerregels V.14). Meer nog, het staat in Gods eigen Woord: de wet (de letter) doodt, maar het Evangelie (de Geest) maakt levend (2 Korinthe 3:6).

Jouw vraag komt hierop neer: God heeft besloten dat sommige mensen behouden worden en andere verloren gaan, dús hebben de middelen van geloof en Evangelie geen zin. Maar dan ga je Gods verborgen raad plaatsen boven Zijn geopenbaarde wil. Terwijl wij “over de wil van God moeten oordelen vanuit zijn Woord” (Dordtse Leerregels I.17)!

Daarom, houd je aan het Woord van God. Jezus zegt: “Heb geloof in God” (Markus 11:22). Hij zegt dat Hij de opstanding en het leven is, Hij belooft jou eeuwig leven en vraagt: Geloof je dat? (Johannes 11: 25-26). Je mag jezelf niet aan Zijn liefdevolle aansporing en vraag onttrekken door over de uitverkiezing te beginnen. Gehoorzaam Zijn aansporing, beantwoord Zijn vraag – dát staat jou te doen. En misbruik niet een verwrongen gereformeerde theologie om het Evangelie krachteloos te maken.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink