Behoefte aan begeleiding in christelijk geloof

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 2 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 23 en heb al enkele jaren het gevoel dat er in mijn leven iets mist. Ik kom in mijn gedachten en gevoel dan toch steeds weer uit bij het christelijke geloof. Ik word er steeds opnieuw naartoe getrokken wanneer ik me wanhopig voel of op zoek ben naar antwoorden en ik kan het niet loslaten dat ik daar ‘iets mee moet’, met dat gevoel. Echter komt dit bij mij niet vanuit opvoeding of omgeving; niemand die ik ken is christen en ik ben er niet mee groot geworden.

Ik heb zelf wel gelezen uit de Bijbel en hoewel dit erg betekenisvol voor mij was, merk ik ook dat ik veel behoefte heb aan begeleiding. Zo zou ik bijvoorbeeld graag de kerk bezoeken om de Bijbel beter te leren begrijpen, maar ben ik bang de verkeerde te kiezen. Ook voelt dit als een enorme stap nu ik nog zo wankel sta, misschien niet in mijn persoonlijke geloof maar in de volledige inhoud daarvan.

Mijn vraag is vooral: wat kan ik in mijn situatie doen? Is er een manier om in contact te komen met iemand die mij in dit proces wat houvast en begeleiding kan bieden?

Antwoord

Wat bijzonder dat je ervaart iets in je leven te missen. Dat onbestemde gevoel... dat je gedachten steeds weer naar het christelijk geloof brengt. Inderdaad liggen daar de antwoorden waar je naar op zoek bent.

Niemand in je omgeving is christen, je bent er niet mee opgevoed, maar weet je, het is Gods Geest die je hier heen heeft geleid. Hij is de liefdevolle God die je deze weg liet gaan. Want al ken jij de Heere nog niet, Hij kent jou wel en Hij weet wat je nodig hebt.

Als je in de Bijbel begint te lezen is het zo belangrijk dat je begeleiding hebt, iemand die je helpt de dingen te begrijpen. Er komt zoveel op je af. Misschien las je de geschiedenis van de man uit Ethiopië wel in Handelingen 8: 26-40. Hij was op weg naar Jeruzalem gegaan om de God van het volk Israël te leren kennen. Daar had hij de boekrol van de profeet Jesaja gekocht. Maar hij begreep niet waar het over ging. Wie bedoelt de profeet toch? En de Heere God zag die man er mee tobben en dat hij niet begreep wat hij las. Daarom stuurde Hij Filippus, een evangelist naar hem toe.

Zo werkt God nog in mensenlevens. Het Woord van God is het allerbelangrijkste. Het is Zijn Boodschap aan ons. Als jij bidt tot de Heere, dan antwoordt Hij je door Zijn Woord.

Ik weet niet waar je woont en welke kerken er in je dorp zijn. Maar inderdaad is de kerk de plaats waar je het Woord van God hoort prediken, uitleggen. Waar de Heere je als het ware bij de hand neemt en je leidt. Daar zullen ongetwijfeld ook mensen zijn met wie je bijvoorbeeld Bijbelstudie kunt doen.

Ik begrijp hoe enorm emotioneel het is om deze stap te zetten. Ik wil je graag daarin graag begeleiden. Misschien vind je het fijn om een persoonlijk gesprek te hebben met me. Dat kan, Refoweb heeft mijn telefoonnummer.

Van harte Gods zegen en Zijn nabijheid toegewenst bij het lezen in Zijn Woord.

Hartelijke groet,
Nellie van Dooijeweert-Van der Slikke

2 reacties
jewannes
Beste vrouw van 23, ik vind het aangrijpend te lezen, dat je behoefte hebt om je te verdiepen in het christelijk geloof. Ik heb die vraag in mijn nabije omgeving ook van iemand gehad. Die kon ook geen wijs uit het doolhof van wat er nu allemaal op godsdienstig vlak te vinden is.
Toch ook met een besef dat je zonder God niet leven en niet sterven kan.
Ik weet dat het allemaal moeilijk is. De Bijbel is natuurlijk het Woord van God, de bron waar alles op gegrond moet zijn. Maar wat is dat ook weer een gesloten Boek als je geen uitleggers hebt zoals mw. v Dooijeweert ook al schreef.
Wat ik je van harte wil aanbevelen zijn de preken van ds. de Kok uit St. Annaland!
Die preekt zo kinderlijk eenvoudig, maar beslist ook niet kinderachtig. Zowel kinderen als jonge mensen, maar zeker ook de ouderen en oude van dagen kunnen hier zoveel onderwijs vinden, zoals maar weinig predikanten die gave hebben om zo hartelijk en zuiver het evangelie te brengen!
Je zal er mogelijk kritiek op krijgen omdat het waarschijnlijk allemaal nogal ouderwets overkomt als je er niet in groot gebracht bent. Maar echt, neemt de moeite er eens voor, het is echt geen zware kost als je het hoort en ik weet zeker dat je er in mee gesleept wordt!
Ik wil je aanraden om te beginnen als met een luisterboek. Sla voorlopig het eerste deel van de kerkdienst over en begin te luisteren waar de preek na de colecte-zang begint, ongeveer in de 15e minuut.
Dit zeg ik nl omdat die persoon waar ik het over had, al afhaakte voordat de preek begonnen was. Ja, de duivel doet er alles aan om het werk Gods tegen te houden.
Luister met een biddend hart dan komt de Heere zeker in mee!
https://gergemsintannaland.nl/ Klikt dan op [naluisteren]
Zv70
Met alle respect van het advies van @jewannes: ik zou zeker óók iemand benaderen voor een 1:1 begeleiding. Het aanbod van mevr. Van Dooijeweert lijkt mij waardevol.