Niets van God merken tijdens depressiviteit

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Het schijnt dat als je depressief bent of antidepressiva gebruikt je minder van God merkt. Maar dat is toch eigenlijk heel raar? Juist als je depressief bent, heb je God nodig. En God kan toch wel door de werkingen van het antidepressiva en door de depressie doordringen? Als het echt zo zou zijn dat je niets van God merkt als je depressief bent, zou het betekenen dat wanneer je God zoekt terwijl je depressief bent of antidepressiva gebruikt je Hem nooit zult vinden. En kan de Heilige Geest ook niet werken tijdens de periode dat je depressief bent of antidepressiva gebruikt. Je merkt in ieder geval niets van die werking dan. Ik vind dat best vreemd. Hoe zit dat?

Antwoord

Je vraag komt voort uit een verkeerd beeld van wat geloven is. Dat is in de eerste plaats niet iets voelen, maar vertrouwen. Vertrouwen dat Gods beloften in Zijn Woord waar zijn en dat ze ook voor jou zijn. Een bekende uitspraak van een panellid uit deze vragenrubriek is: “Als het in het hoofd niet helder is, wordt het in het hart ook niet helder.” Kennis van Gods Woord geeft ons door de Heilige Geest het vertrouwen dat Zijn beloften ook voor mij zijn. Ook als wij het niet voelen, ervaren of beleven, is het geloof de hand die Christus aangrijpt. Ja, zelfs als als onze gevoelens afgevlakt zijn of strijden met ons verstand, dan nog is God Dezelfde belovende en genadevolle Vader. Ons gevoel is het meest bedrieglijke instrument dat er bestaat. Daarom zegt Gods Woord: “Gelooft (en dus niet voelen) in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.”

Zie ook deze artikelen:

Bekijk ook de vragen en antwoorden bij het thema 'Depressief'.