Vervreemdende Youversion

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Op mijn mobiel krijg ik dagelijks een bijbeltekst van You Version. Soms lees ik alleen de tekst van die dag, soms vergelijk ik verschillende vertalingen van die tekst, soms pak ik “het verhaal bij de tekst” en “het gebed bij de tekst” er bij. Er staan vaak mooie en herkenbare dingen in. Soms ook werkt het wat vervreemdend. Hoe betrouwbaar is deze app?

Antwoord

Dat is te lezen in het antwoord van 'Leesplannen van bijbelapp Youversion' en de artikelen onder de tag 'Bijbellezen'.

12 reacties
jh987
Beste vragensteller,

Als aanvulling op het antwoord van ds. Middelkoop.

Ik gebruik zelf de YouVersion app ook. De bijbelvertalingen die je daar vind zijn wel betrouwbaar, zoals de statenvertaling en herziene statenvertaling.

In het begin heb ik veel de leesplannen wel gebruikt, alleen je moet daar wel opletten wie de achterliggende partij is die het leesplan heeft opgesteld. Niet alle partijen hebben daar een reformatorische achtergrond. Bij twijfel niet inhalen, zeggen ze wel is.

Mocht je geen fijne leesplannen kunnen vinden. Zelf vind ik de dagboeken van Spurgeon erg fijn: https://charlesspurgeon.nl/ (deze zijn vertaald naar het Nederlands).
Naast het volgen van een dagboek, kan het ook fijn zijn om elke dag (een deel van) een hoofdstuk te lezen. Dan beginnen in Genesis en dan de Bijbel proberen chronologisch door te lezen. Via prekenweb.nl zijn eventueel preken terug te vinden over stukken die je moeilijk vind.
WillemB
@jh987
Je waarschuwt tegen “niet Reformatorisch” maar tegelijkertijd prijs je Spurgeon aan (Baptist).
Ik heb niets tegen Spurgeon, juist niet, maar je uitspraak is dan wel een beetje dubbel.
jh987
@WillemB,
Ik ben het met je eens dat het dubbel is. In de leesplannen is 't veel: "God is liefde, en vooral voor iedereen en alles gestorven. Als je dat weet, is 't goed genoeg, maakt niet uit hoe je verder leeft." Pas op de plaats maken mag, naar mijn mening, dan wel.

Helaas ken ik zelf geen bronnen op internet die gelijk zijn vanuit de reformatorische afgerond, zoals wij die kennen. Spurgeon wordt regelmatig aangehaald in de preekvoorbereiding binnen mijn gemeente (Ger Gem), daarom leek het mij een passend alternatief.

Voor eventuele andere bronnen hou ik me aanbevolen.
Prisma23
Mooi gezegd jh987!

Jouw lijn van redeneren werd ook gebruikt ten tijde van de reformatie. De reformatoren maakten ook bezwaar tegen de toenmalige visie van de kerk dat de Bijbel niet "zomaar" gelezen mocht worden maar alleen in lijn met wat de kerk voorschrijft.
Samanthi
Ik begrijp je best, ik gebruik youversion dagelijks, ik lees de tekst in (H)SV, als ik het niet snap kijk sla de andere vertalingen of parafrasen er op na, ik heb ook een studiebijbel waar je de grondtaal kunt uitdiepen, de tekst komt dan veel dichter bij je hart.

De stukjes die je bij de dagtekst kunt lezen of het gebed vind ik niet altijd treffend, maar dat vind ik bij de meeste dagboekjes ook, er zijn maar weinig mensen die in het kort iets treffends bij een tekst kunnen schrijven.
Ik hou het het liefst bij de Schrift zelf, onderzoek gem, samen met mijn man, tekst voor tekst. Schrift met Schrift vergelijken, verwijsteksten erbij lezen, kanttekeningen HSV studiebijbel of BMU zijn ook goede hulpmiddelen, maar blijf altijd als eerste bij de Bijbel zelf.
Omega
@WillemB Spurgeon was een refobaptist. En daar zijn er nog diverse gemeenten van in Nederland.
Samanthi
@ jh987
Ik kan wel lezen dat je weinig leesplannen gelezen hebt en ook heel weinig Spugeon, ik lees en bestudeer de Bijbel zelf en gebruikt zoals ik al schreef geen leesplannen, toch heb ik er wel een paar bekeken en ben niet tegengekomen wat jij schreef, wel weet ik dat Spurgeon zich heeft laten dopen, terwijl hij als zuigeling gedoopt was, ook lees ik herhaaldelijk bij Spurgeon dat je Jezus aan moet nemen, citaat van Spurgeon:
"Beste lezer, zul je Christus nu aannemen?
Jezus nodigt al diegenen uit, die vermoeid en belast zijn, om tot Hem te komen, dan zal Hij hun rust geven. Hij belooft hen dat niet, als zij alleen maar over Hem dromen. Zij moeten komen, en zij moeten tot Hem komen, en niet alleen maar tot de kerk, tot de doop, of tot het rechtzinnig geloof, of tot iets, wat dan ook, dat minder is dan Zijn Goddelijke Persoon."
WillemB
Heldere woorden die je aanhaalt van Spurgeon, Samanthi!!
Maar ik kan bijna niet geloven dat deze woorden instemmend in de gergem, zoals jh987 zegt, gebracht en geloofd worden.
Of bedoel je jh987 in jullie eigen preek voorbereiding en niet in de preek zelf?
Konijntje
Van Spurgeon kan ik de Schriftuitlegger aanraden. Voor iedere dag wordt een deel uit de Bijbel behandeld. Het Bijbelgedeelte wordt letterlijk overgenomen en onder enkele teksten schrijft hij een uitleg/ pastoraal gedeelte.
Samanthi
@Willem B
Ik bedoelde het niet om Spurgeon te bekritiseren, naar ik bedoelde het om te laten zien dat je niet alles klakkeloos kunt aannemen en ook niet dat je alles klakkeloos kunt veroordelen.

Zelf ben zelf juist door oa Spurgeon te lezen erachter gekomen dat ik welkom bij God ben en dat Hij mij nodigt om te komen.

Dat je zelf de dingen moet onderzoeken of het alzo is en er niet alleen op afgaan wat dominee zus of dominee zo er van zegt, zo heb ik ook onderzocht of het alzo was als Spurgeon leerde en ja ook wat er op kansels geleerd werd... zo zie je waar het evangelie gebracht wordt en wat er gebeurt als je het evangelie ongehoorzaam bent.

Dus als Hij nodigt dan mag, nee dan moet je komen zonder jamaar.
Arrow
@willemb

Waarom zou dat in de Gergem niet gezegd worden? Ook in de Gergem moet de zondaar tot Jezus gaan. We zeggen er wel een waarheid bij, het zal toegepast moeten worden, want met je eigen lopen en geloven is het niet meer dan tijdgeloof waarmee de mens verloren gaat en niet het van God gegeven en gewerkte Zaligmakende Geloof
WillemB
@Arrow, mag ik je even herinneren aan de bijdrage van ds. Vergunst (GG) van 22-12-2022 over; Het moet toegepast worden? Hij schrijft:

Maar moet in elke preek gezegd worden “het moet toegepast worden?” Ik lees het niet in de preken van de Prins der Predikers (= Spurgeon, toevoeging Willem B), de Heere Jezus! Ik lees het niet in de preken van Petrus en Paulus die we in Handelingen vinden! Ik vind het niet bij de profeten. Niemand zegt aan het eind van zijn preek: “Wel hoorders, vergeet niet dat dit allemaal toegepast moet worden. En ga nu maar huis en vraag daarom. En dan komt het vast goed.” Zo’n toepassing vind de onbekeerd mens reuze fijn. Want daarmee kunnen ze lekker doorleven in hun onbekeerde staat want ja, ze wachten op het toepassende werk van de Heilige Geest. En als Hij dit nog niet gedaan heeft, ja, dan kunnen wij er ook niets aan doen.

Tot zover het citaat.

Kortom Arrow, volgens deze ds. sla je de plank dus volledig mis.