Meer zoeken dan zaaien in het geloof

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik ben grootgebracht in een zeer traditionele Hervormde gemeente en keek op tegen de paar bekeerden die daar waren. Ik wist dat ik op die of hun manier nooit dat ‘geloofsstadium’ zou bereiken en ben depressief geworden, niet alleen psychisch maar ook geestelijk op geloofsgebied. Tot op het moment dat ik in een CGK-gemeente terecht kwam waar ik anders leerde kijken en denken over God, wat mij bracht tot een toevluchtnemend geloof zoals anderen dat omschreven. Toevertrouwen en schuilen, vragen om hulp, bijstand en bevestiging tot op de dag van vandaag.

Afhankelijkheid van God lijkt me goed, maar schiet ik er niet in door, blijf ik er niet in hangen? Ik zou zo graag een bevestigd, standvastig en zeker geloof hebben, want ik denk daarmee veel dienstbaarder en van grotere betekenis te kunnen zijn in Gods Koninkrijk dan in mijn ‘kleinzielige’ nú waarin ik vaak meer zoek dan daadwerkelijk zaai, terwijl ik weet dat een mosterdzaadje zelfs groot genoeg is. Maar hoe kom ik aan méér, zodat ik niet alleen persoonlijk geloof, maar ook kan/mag delen van Gods liefde?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag! Ik vind het een hele goede en ook voluit Bijbelse vraag die je stelt. En de Bijbel geeft er ook antwoord op. Hoe kom je aan een bevestigd, standvastig en zeker geloof? Dat is de vraag waarmee je worstelt.

Ik denk dat de Bijbel met twee woorden spreekt in antwoord op deze vraag. In de eerste plaats zegt de Bijbel dat het geloof waarnaar jij verlangt het werk van de Heilige Geest is (Efeze 2:8). Tegelijk zegt de Bijbel dat er middelen zijn waardoor dit geloof gewerkt wordt en dat wij geroepen zijn om die middelen te gebruiken (Romeinen 10:13-17). God belooft er bovendien bij dat Hij ons zal zegenen, als wij de middelen van de genade gebruiken.

Ik zou je dus willen oproepen tot een biddend en serieus bezig zijn met de Bijbel, de kerkgang en het omgaan met goede vrienden. Luisteren naar goede muziek kan ons ook zegenen. En als je weet dat je op dit moment een toevluchtnemend geloof hebt, mag je deelnemen aan de viering van het Heilig Avondmaal. Dat zal je geloof ook versterken en verdiepen. Ik geloof vast dat je in deze weg zult verkrijgen waar je naar verlangt. Lees ook eens paragraaf 16 van het eerste hoofdstuk van de Dordtse Leerregels. Daar staat hetzelfde als ik nu aan je doorgeef. Dat mag je moed en vertrouwen geven. Wat je verlangt, is naar Gods wil. Zou Hij het dan niet willen geven? Ik geloof het vast!

En als je geloof versterkt en bevestigd is, gaat het zaaien en getuigen vanzelf. Dan ga je je herkennen in Psalm 119: 7 (berijmd).

Ik wens je de zegen van God voor de toekomst toe.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger