Niet-zaligmakende werk van Heilige Geest

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde een preek en daarin beweerde de dominee dat niet alle werk van de Heilige Geest zaligmakend is. Hoe kan ik dit ooit rijmen met de Schrift? Zijn werk is toch volmaakt en Hij laat Zijn werk toch niet los? Of hoe moet ik deze tekst anders uitleggen? “Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus...”

Als het niet zaligmakend is, is het dan wel werk van de Geest? Dat zou toch nooit overeenkomen met de betrouwbaarheid en getrouwheid die zo vele malen in de Schrift vermeld staat?

Antwoord

Goed dat je deze vraag stelt. Ik begrijp de verwarring. Het zaligmakende werk van de Heilige Geest is inderdaad volmaakt. En Hij laat inderdaad Zijn werk niet los. Wat is dat een grote troost! Tegelijkertijd moeten we zeggen dat de Heilige Geest meer doet dan zondaren zalig maken. We kunnen daarbij zelfs denken aan de natuur.

De Heilige Geest is bezig in het tot leven komen van dieren. De Heilige Geest is ook bezig in het tot leven komen van planten in het voorjaar. In Psalm 104:30 lezen we: “Zendt Gij Uw Geest uit, zo worden zij geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat des aardrijks.”

Er zijn ook voorbeelden in de Bijbel van het werk van de Heilige Geest in mensen dat niet zaligmakend is. In Numeri 24:17 lezen we dat Bileam zegt: “Er zal een ster voortgaan uit Jakob.” Daarin horen we een profetie over de geboorte van Christus. Bileam was niet een kind van God, maar de Heilige Geest werkte zodat hij dit inzicht kreeg en dit heeft geprofeteerd. Hij kreeg dus inzicht door de Heilige Geest, maar hij is niet zalig geworden, voor zover wij weten.

We lezen in 1 Samuël 10 dat Saul gezalfd wordt tot koning. Er staat zelfs in vers 9 dat God hem het hart veranderde in een ander. In vers 10 lezen we dat de Geest des HEEREN vaardig werd over hem en dat hij profeteerde. Later blijkt dat Sauls hart niet vernieuwd is om de HEERE te gehoorzamen en voor de HEERE te leven. De Heilige Geest heeft wel in hem gewerkt. We kunnen dat zien als een toerusting door de Heilige Geest om koning over Israel te kunnen zijn.

Wat we lezen in Hebreeën 6:4-6 is schokkend. Het gaat over mensen die afvallig worden en die toch de Heilige Geest deelachtig geworden zijn. Ze zijn verlicht geweest en hebben de hemelse gave gesmaakt. Ja, ze hebben het goede Woord van God gesmaakt en de krachten van de toekomende eeuw. Maar ze hebben zich ertegen verhard en ze hebben zich afgekeerd. Dat gaat heel ver. Mensen zijn overtuigd van de waarheid van het Woord en ervaren de kracht  van de Geest en keren zich toch af. Dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Bij hen zullen we geen bekering meer zien.

In Mattheüs 12:31 waarschuwt de Heere Jezus tegen de lastering tegen de Geest. Die zonde kan niet vergeven worden. Het is immers juist de Geest die overtuigt van zonde en overtuiging van zonde is de weg waardoor wij om vergeving bidden en vergeving ontvangen.

Bedenk echter dat niemand die bang is dat hij of zij de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heeft, dat ook daadwerkelijk gedaan heeft. Wanneer we die zonde gedaan hebben, dan hebben we daar geen zorgen over. We zijn daarvoor te hard. De zonde tegen de Heilige Geest kunnen we ook zien als een voortgaand en aanhoudend proces van verharding tegen de werking van de Heilige Geest.

Wat is het zaligmakende werk van de Heilige Geest wonderlijk en heerlijk. De Geest die ons ontdekt aan onze zonden. Ja, dat is reden tot verdriet en pijn. Maar de Geest die ook onze ogen richt op Christus de Gekruisigde als een volkomen verzoening voor onze zonden. Zo ontvangen we vergeving, vrede met God en eeuwig leven. Daarin is grote vreugde en diep geluk. Dat kan ons niet worden ontnomen en dat werk zal de Heilige Geest voltooien. Ken jij dat werk in jouw eigen leven?

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Tags in dit artikel:

Heilige Geest