Lui en verwend

drs. E.J. (Els) van Dijk | Geen reacties | 06-03-2005| 00:00

Vraag

Ik ben zo lui. Ik doe alles met tegenzin en het liefst zou ik de hele dag op bed liggen of leuke dingen doen. Ik kan me er niet toe zetten om te leren bijvoorbeeld. Ik vind dit heel erg, want het is gewoon erg zwak. Kunt u me helpen?

Groeten een verwend meisje.


Antwoord

Je hebt het probleem dus goed door! De vraag is natuurlijk waarom jij niet sterk kunt zijn, of, misschien moet ik het beter zeggen: waarom je niet sterk wilt zijn. Ik spreek zo vaak jongeren die klagen over het feit dat ze geen discipline hebben, alsof dat iets is wat hen overkomt, waar je dus niks aan kunt doen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet waar! De vraag is wat jij met je leven wilt!  Ben je tevreden met het minimale, sterker: mag je tevreden zijn met het minimale?
 
Niet alleen je talenten en je gaven maar ook je tijd is iets dat God aan je toevertrouwt en waarbij Hij je uitnodigt om er iets moois mee te doen. Ik merk vaak dat het helpt om van luiheid af te komen, door daar goed aan te denken. Je tijd is niet iets om achteloos mee om te gaan, en je tijd heb je niet gekregen om te doden, zoals de uitdrukking zegt, maar tijd bedoelt kwali-tijd te zijn! Tijd om goede dingen te doen, tijd om van betekenis voor andere mensen te zijn, tijd die je ook weer terug mag geven aan de Heere God. Als je 's avonds terug mag zien op de dag die je gekregen hebt is het heerlijk om de Heere God te kunnen danken voor de dingen die je die dag hebt mogen doen. Dus niet alleen: wat wil jij met je leven, maar ook en vooral: waarom zou de Heere God je het leven en dus de tijd toevertrouwd hebben? Vast niet om de hele dag op bed te liggen ofzo.
 
Weet je, als je een vruchtbaar leven hebt, dus als je veel kostelijke en kostbare dingen doet, zal je merken dat ook de dingen 'leuk' worden die nu in jouw ogen misschien nare plicht zijn. Als je leeft als een dankbaar meisje komt er veel moois uit je handen! Laat je omgeving genieten van wie je bent en wat je kunt!
 
Veel plezier gewenst!
 
Drs. Els van Dijk

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
    28-01-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
221 artikelen
drs. E.J. (Els) van Dijk

Bijzonderheden:

Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

Bekijk ook:

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

(...) Mijn vriendin loopt alleen nogal met het probleem dat ze me af en toe niet vertrouwt en dan naar andere meiden toe. Ze weet aan de ene kant ook dat ze me kan vertrouwen (...)

Ik ben een jongen van 17 en heb nu ruim een jaar verkering. Samen zijn we erg gelukkig en kunnen het overal samen goed in vinden! Mijn vriendin loopt alleen nogal met het probleem dat ze me af en toe ...
Geen reacties
06-03-2007

Zichzelf een oordeel eten en drinken

In het Avondmaalsformulier staat dat iedereen die niet bekeerd is en toch aan het avondmaal gaat, zichzelf een oordeel eet en drinkt. Wat betekent dat? Dat iemand niet meer bekeerd kan worden?
Geen reacties
06-03-2003

Wat is op seksueel gebied binnen het huwelijk allemaal toegestaan?

Als mentor van een 4e klas ben ik met mijn leerlingen bezig met de methode Be-loved. Voordat ik met de lessen begon mochten de leerlingen anoniem vragen inleveren. Nu kwam de volgende vraag in verschi...
Geen reacties
06-03-2025
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag