Afscheid nemen van sociale media

G. Slurink / 3 reacties

Vraag

Ik merk de laatste tijd dat de plezier in sociale media bij mij weg is. Voorheen deed ik er veel mee, maar nu echt niks meer. En toch vind ik het lastig om er afscheid van te nemen, aangezien ik niet veel vrienden heb en dan zouden contacten wel erg beperkt worden. Ik heb nu juist behoefte aan leven met God (heb ook aantal momenten gehad dat Hij dicht bij was) maar toch, afscheid nemen van sociale media blijf ik lastig vinden. Heeft u hier misschien tips voor?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In je vraag zie ik drie dingen: je plezier in sociale media is weg, je hebt behoefte aan leven met God en tegelijkertijd ben je bang dat je contacten erg beperkt zouden worden als je afscheid zou nemen van sociale media.

Ik begin bij dat laatste. Ik denk dat het goed is om voor jezelf na te denken over wat je van het gebruik van sociale media verwacht. Wat hoop je ermee te bereiken? En dan bedoel ik niet een antwoord als “contacten te hebben” maar een antwoord dat iets dieper gaat dan dat. Wat verwacht je van deze contacten? Hoe zou je willen dat die contacten werkelijk zouden zijn? En als je daar wat verder over hebt nagedacht kun je de vraag stellen: zijn sociale media daar wel zo’n geschikt middel voor? Zijn misschien de voordelen ervan uiteindelijk maar heel beperkt en staan de nadelen er van niet in verhouding tot wat het kost aan tijd en andere dingen en wat het uiteindelijk oplevert? En zijn er niet andere, betere, manieren om contacten te onderhouden en te krijgen?

Voor echt contact is het nog altijd het beste bij iemand langs te gaan of iemand ergens te ontmoeten. Beter een klein aantal goede contacten dan een groot aantal oppervlakkige contacten. En als je een paar goede contacten hebt, of zelfs maar één, probeer dan of je met elkaar eens een gezellig samenzijn kan organiseren, waar je ook anderen uitnodigt, bijvoorbeeld klasgenoten of collega’s, of mensen van je kerk, of buren of wie dan ook. Om bijvoorbeeld samen een spelletje te doen of iets anders dat iedereen leuk vindt. En zij kunnen misschien ook wel eens iemand meenemen als het zo uitkomt. Als het mooi weer is kun je wat buiten doen, sport of spel or iets anders. En misschien kunnen jullie daarbij ook nog wat tijd nemen om samen een stukje uit de Bijbel lezen en daar over door te praten. Zo maar wat suggesties om een beetje een richting aan te geven. Zou zoiets niet veel betere contacten opleveren dan rondhangen op sociale media? Mensen hebben duizenden jaren contact met elkaar gehad en hadden daar geen sociale media bij nodig. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen die geen sociale media gebruiken vaak meer tijd voor anderen hebben en ook nog eens meer vrije tijd hebben en zich beter en ontspannender voelen.

Je zegt dat je plezier in sociale media weg is. Dat kan ik me voorstellen. Misschien heb je de leegheid ervan ervaren. Of misschien begint het je te storen hoeveel tijd ermee verloren gaat. Of ben je moe geworden van de druk en de stress die het oplevert om telkens maar van alles op de hoogte te moeten blijven. Of ben je iets gaan zien of merken van de gevaren en de slechte invloed die er van uit kan gaan, waarbij je constant wordt gevoed met verkeerde waardeoordelen, die er voor zorgen dat je vooral gericht bent op dingen die weinig of geen waarde hebben en wordt afgehouden van dingen die wel waarde hebben. Daarom zou ik zeggen: zet door en neem afstand van de sociale media en zoek het meer in directe contacten met mensen. En als je iemand wil bereiken en niet naar iemand toe kan gaan, dan kan je ook altijd bellen, of als je een kort bericht betreft kun je sms sturen of iets dergelijks. Of je stuurt een email.

Je zegt dat je behoefte hebt aan te leven met God. Dat is mooi om te lezen. Dat is immers ook de toekomst van een christen: eeuwig te leven met God in een eeuwig zondeloos bestaan op de nieuwe aarde, wanneer de Heere Jezus terugkomt om iedereen die Hem toebehoort tot Zich te nemen. En daar mogen we nu al een begin mee maken, wanneer we een kind van God zijn geworden door het geloof in de Heere Jezus.

Ik weet niet waar je precies aan denkt bij leven met God, maar het is denk ik goed daar een goede Bijbelse invulling bij te hebben. Voor leven met God is het belangrijk Hem steeds beter te leren kennen: Zijn karakter, Zijn verlangen, Zijn plan, Zijn almacht, Zijn rechtvaardigheid, Zijn afkeer van het kwade en van onrecht, Zijn genade, Zijn liefde, Zijn ontfermen. Dat leren we uit de Bijbel, door Zijn handelen in de (Bijbelse) geschiedenis waarin Hij zichzelf heeft bekend gemaakt, door de woorden die Hij tot ons heeft gesproken door Zijn profeten, woorden van oordeel, maar die altijd vergezeld gaan met woorden van genade, ontferming, hoop en belofte en de oproep tot bekering. En natuurlijk door de woorden van de Heere Jezus die zegt: “Die Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien” (lees Johannes 14). De Heere Jezus staat in dit alles dan ook centraal. Het Oude Testament gaat over de belofte van de komst van de Heere Jezus en verklaart op vele manieren waarom en waartoe Hij komen zou. De vier evangeliën beschrijven de komst van de Heere Jezus en vervulling van deze beloften. Het boek Handelingen gaat over de de verkondiging van de Heere Jezus. De brieven van de apostelen verklaren de Heere Jezus verder. Het boek Openbaring is tot bemoediging te volharden in het vertrouwen op Hem tot Zijn wederkomst. Door Hem zo steeds beter te leren kennen zal er een groei zijn in de relatie, welke ook weer gevolgen zal hebben voor hoe je in het leven staat. En zo leren we ook te weten dat Hij altijd met ons is, ook als we het niet merken (Mattheüs 28:20).

Kijk daarom ook uit naar contacten die hier ook in willen groeien, zodat je daarin elkaar kan helpen, bemoedigen en opbouwen. Want goede contacten kunnen je hierin tot steun zijn, maar verkeerde contacten kunnen je daar juist van afhouden.

Ik denk dat als je hierin groeit dat sociale media ook steeds minder grip op je zal hebben. Dan kan je het misschien nog wel eens gebruiken als een middel voor iets specifieks als het zo uitkomt, maar je zal er vrijblijvender mee om kunnen gaan, en verkeerd gebruik ervan eerder vermijden.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

internet
3 reacties
schoenveter
Er was ooit nog een tijd waarin deze media er niet toe deed en alleen echt contact bestond, al zeker 20 jaar terug dus best lang geleden.

Nee, het is vreemd dat we zo klakkeloos het normaal zijn gaan vinden. Oppervlakkigheid in gesprekken, in ons doen en laten. Ik ben steeds meer afstand gaan nemen, vooral waar de meesten actief zijn. Ik hield er niet zo van om mijzelf te moeten presenteren door online mij te 'delen'. Wat vriendschappen zijn misschien verwaterd, maar tegelijk zou dit niet veel beter gebleven zijn door alle media. Met echte vriendschap spreek je af, doe je iets gezamenlijk en blijft het goed.

Ik gebruik dit soort kanalen wel om nog mensen online te spreken, maar niet om mijzelf te promoten. Zodoende heb ik uiteindelijk nog wel een leuk contact eraan overgehouden.
Ali636
Wel goed in je schoenen staan als je nog op sociale media wil. De overdadige aanbieding van verleiding en zonde wordt benauwend. Wij hadden een vriendin die graag wilde trouwen. Ze had zo'n 1300 vrienden op facebook, maar niemand om mee te praten.
We zijn haar uit het oog verloren toen ze gelukkig getrouwd met een man die de Heere vreest en kinderen kreeg.
Het daten van regenwoordig is verschrikkelijk. Vlees in de aanbieding. Als ik dat wil zien ga ik wel naar een slager. Allemaal klaargebakken kippen op een rij.
Ik heb de media nooit gebruikt om me te promoten. Vrienden voor het leven krijg je de kerk en tijdens evangelisatie akties.
Ik gebruik wel youtube om te evangeliseren en om christelijke reacties te geven om mensen die niets van God en gebod willen weten. Moge de Heer de Zijnen tot Zich trekken.
TimvdV
Tja, dat is het patroon van verslaving. Het echte plezier wordt minder en minder, maar loskomen wordt juist moeilijker en moeilijker. Ik weet hoe je je voelt..