Ik zit vol ongeloof

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Wat als je Jezus niet aan kan nemen? Ik ben mijn leven opgegroeid bij de kerk, maar pas me sinds een paar maanden bewust dat ik niet verder kan zonder God. Ik wist nooit of ik nou wel echt in God moest geloven tot die tijd en nu weet ik zeker dat Hij bestaat. Maar waar ik tegen aan loop is het geloven in Jezus als Redder van de wereld. Soms dacht ik er echt van overtuigd te zijn dat Jezus leeft, maar nu is het helemaal weg.

Eigenlijk toen ik de preek van afgelopen zondag hoorde kwam het weer omhoog, Jezus als onze Redder, de wijzen die voor Hem neerknielen. Ik zat vol ongeloof van: hoe kan dat nou? Ik zou het nooit hebben geloofd: een baby die eigenlijk een soort (ik bedoel dit niet oneerbiedig) superheld is. Ik word zo gek van mijn eigen gedachten. Ik wil het aannemen, maar het gaat maar niet. Ik lijk me er gewoon niet van bewust te worden hoe groot het is dat Hij op de wereld kwam voor ons. Loslaten kan ik ook niet, want ik weet dat ik zo niet kan sterven.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Belijd je ongeloof voor God als zonde. Of je dit nu daadwerkelijk voelt of niet, het is zonde. Ook al kun je het niet met je hart voor God belijden, doe het dan met je verstand. En belijd aan God als zonde dat je het niet eens met je hart kunt belijden. Of moet je niet toestemmen dat het een ernstige zonde is om de HEERE en Zijn Woord niet te geloven? Ik ben ook zo’n zondaar, net als jij! Mijn hart is van nature ook een ongelovig hart. Bij mij kruipt het verstand er ook steeds tussen met allerlei tegenwerpingen. Maar ik weet en ervaar dat God het geloof geeft. “Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave” (Efeze 2:8).

Waarom eigenlijk dat ongeloof? Er is geen betere verklaring over het ontstaan van alle dingen dan de verklaring die de Bijbel geeft. De almachtige God heeft alles geschapen. Wanneer we even rustig nadenken over de wonderen in de natuur en in ons eigen lichaam, dan kunnen we daar niet omheen. Er is geen betere verklaring van alle nood en leed in deze wereld dan die de Bijbel geeft. Doordat wij tegen God gezondigd hebben, is de dood in de wereld gekomen. Er is geen heerlijkere boodschap dan het evangelie. God heeft in Zijn eeuwige liefde Zijn Zoon als Redder naar deze wereld gestuurd. Christus wilde mens worden en bleef God. Zo kon Hij dit grote werk doen.

Buig je knieën en bid met de psalmdichter: “Neig mijn hart en voeg het saam tot de vrees van Uwe Naam” (Ps. 86:6 berijmd). Hoe doet de Heere dat? Hij gebruikt het lezen van de Bijbel en het luisteren naar preken. Bid daarbij om de hulp van de Heilige Geest. Zo zal Hij je denken vernieuwen en je hart en je wil ombuigen. Er zullen aanvallen zijn van de duivel. Langzaam of sneller wordt zo alles anders in je leven. Je krijgt oog voor de liefde van Christus, Die wilde lijden en sterven voor zondaren. De trouw en hulp van de HEERE blijkt soms onverwacht en ongedacht. Hij beproeft ons vaak met tegenslagen, maar laat ons er niet in omkomen. Zo leren we om dicht bij Hem te leven.

Dit is het beste leven dat er is. Ik zou het voor geen goud of genot van de wereld meer willen missen. Het heeft veel tijd gekost in mijn leven, maar de waarheid van God en Zijn Woord zijn diep verankerd geworden in mijn hart en leven. Het geeft me een oneindige rust en troost in alle strijd en verdriet van dit leven. Dat gun ik jou ook zo graag. Geef de moed niet op. Geef de strijd niet op. Zie op Christus! Geloof dat Hij de overwinning heeft behaald over zonde, duivel en dood. Zijn liefde in je hart is beter dan alles wat de wereld biedt. Ik zie er naar uit om straks bij Hem te mogen zijn. Om Hem te kennen zoals Hij is. Verlost van zonde en pijn. Voor eeuwig.

Ds. J. A. van den Berg

Tags in dit artikel:

ongeloof