(Te) lang gemeenschappelijk gebed
Ds. J.L. Schreuders | 5 reacties | 06-01-2023| 09:55
Vraag
Al meerdere malen is er een vraag gesteld over een lang gemeenschappelijk gebed in de gemeente. Nu heb ik (helaas) behoorlijk wat verschillende gemeenten meegemaakt en zie hier toch een trend in. Het lijkt niet dat het gemeenschappelijk gebed gericht is om te bidden voor de gemeente, ook al gebeurt dit echt wel. De zieken, jubilea en ander zaken worden aangehaald, met of zonder naam verschilt per gemeente. Wat mij meer ‘stoort’ is de tijd. Vaak kun je er een kookwekker naast leggen. Het kwartier/twintig minuten moet(en) volgepakt worden, anders is het gebed niet goed genoeg, lijkt het. Ik snij hier een erg gevoelig onderwerp aan denk ik.
Moeten de gemeenten waar ik geweest ben (GG(iN), HHK en CGK) niet veel meer nadenken over wat we bidden? Het gemeenschappelijk gebed moet toch gericht zijn op voorbede voor de gemeente en voorbereidend op de preek? Even een voorbeeldzin die ik vaak hoor: “Ach, en dan past en betaamd het ons om eerbiedig ons te buigen en te bidden.” Op zichzelf echt geen verkeerde zin, maar als deze uitspraak meerdere keren per gebed en elke zondag weer wordt aangehaald en overgenomen door andere ouderlingen, dan zijn we woordjes aan het leren en niet aan het bidden. Toch?
Antwoord
Beste vragensteller,
Of jouw bevindingen juist zijn, dat kan ik niet helemaal goed beoordelen. Dat zal per kerk en per predikant behoorlijk verschillen, denk ik.
Wel zie ik dat het voorgebed voor de prediking volgepakt wordt met diverse voorbeden. Zodoende wordt dit nogal eens heel erg lang. Soms wordt er ook meer tot God gepreekt dan gebeden. Ik vind dat de voorbeden in het nagebed thuis horen (dat is de gereformeerde, klassieke lijn) en niet in het voorgebed. Het voorgebed is een gebed om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest. Daar moet het zich toe beperken en dat hoeft, dunkt mij, geen 20 minuten te duren. Iedere keer dezelfde woorden gebruiken werkt sleur in de hand. Geen gebed mag hetzelfde zijn zoals ook geen preek hetzelfde mag wezen. Predikers moeten ook in hun gebeden zulke woorden kiezen dat de gemeente mee kan bidden en niet afdwaalt in haar gedachten.
Zoals gezegd mogen in het nagebed de voorbeden hun plaats hebben. Het is niet meer dan normaal dat daarin zieken, jubilea, huwelijken, geboortes en overlijdens een plaats krijgen. Zelf lees ik altijd de dingen en personen waarvoor wij bidden af voordat het gebed begint. Dan kun je er verder in het gebed ook wat korter over zijn. Ook de overheid en de nood van de wereld mogen in de voorbeden een plaats hebben. Enige afwisseling is daarbij gewenst zodat niet altijd voor hetzelfde gebeden wordt.
Ik denk dus dat je voor een deel wel gelijk hebt, maar hoe krijgen we het zoals wij het zouden willen? Enige gebedstucht en enig gebedsonderricht zou geen kwaad kunnen. De handeling van het gebed is er heilig genoeg voor.
Hartelijke groeten,
Ds J. L. Schreuders
Lees ook: 'Lang gemeenschappelijke gebed' en 'Preken in het gebed'
Dit artikel is beantwoord door
Ds. J.L. Schreuders
- Geboortedatum:24-08-1957
- Kerkelijke gezindte:Hersteld Hervormd
- Woon/standplaats:Boven-Hardinxveld
- Status:Actief
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Nu lijkt het dat er van de zijlijn iets geroepen wordt.
Wat m.i. erger is: er is -buitenom de gevraagde dankzegging- vaak erg weinig dankzegging in de zin van aanbidding.
Het is een heerlijk tijd tijdens bijna elke zondagsdienst. Enorm bemoedigend om velen uit hun hart te horen bidden.