Schematherapie

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Om mij nog meer te verdiepen in schematherapie zou ik daar graag ook een boek over willen lezen. Heeft u een tip met een verantwoord boek wat ik daar over zou kunnen lezen? Ik bedoel een boek dat christelijk verantwoord is.

Antwoord

Je vraagt om een christelijk verantwoord boek over schematherapie. Ik ken geen specifiek christelijke boeken, maar het boek dat ik zelf het meest gebruik (en mijn Eleos-collega’s ook) is het boek “Patronen doorbreken” van Hannie van Genderen. Wij vinden het een verantwoord boek, goed door christelijke behandelaren te gebruiken.

Een ouder boek wat ik nog wel eens gebruik is “Leven in je leven” van J. Young. Dat boek gaat over de schema’s (valkuilen). Er wordt tegenwoordig in behandelingen meer gewerkt met modi, daar gaat het boek van Van Genderen over.

In behandeling met schematherapie bij Eleos als christelijke GGZ-instelling wordt het geloof zeker betrokken. Verder doet het KICG (het kennisinstituut christelijke GGZ, een samenwerking van Eleos en De Hoop) onderzoek over schematherapie en geloof. Verschillende van hun publicaties zijn op hun website te lezen.

Drs. Joke Ronner-Wattel