Flauw en koud in het geloof

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik ben lauw en koud in mijn geloof. Toen ik klein was heeft God tegen me gezegd: Je bent van  Mij. Maar het geloof doet me helemaal niets nu. En het kost me veel moeite om Bijbel te lezen en te bidden. Vaak sla ik dit over. Ik bid wel regelmatig om de krachtige werking van de Heilige Geest in mijn hart. Maar ik blijf lauw. Ik kan dit ook niet veranderen bij mezelf. Vaak neem ik mezelf voor om ernstiger God te zoeken en meer tijd te besteden aan gebed. Maar in de praktijk verflauwt dit weer heel gauw en zwakt dit weer af.

Ik zit in een negatieve spiraal. Doordat ik niets van God merk, blijf ik flauw en koud. En doordat ik flauw en koud ben, doe ik niet zo mijn best om God te gaan zoeken. En het lukt me echt niet om uit deze spiraal te komen. Dit heb ik al tientallen keren geprobeerd. Heeft u tips?

Ik verlang er wel heel erg naar om weer iets van God te ervaren, te merken. Maar ik zie met geen mogelijkheid hoe dit mogelijk zou kunnen worden nu ik zo flauw en koud ben en het me echt niet lukt om God ernstiger te zoeken.

Antwoord

De eerste denkfout die je maakt is dat je iets wil voelen. Geloof is echter geen gevoel, maar een vast vertrouwen en geloven in de beloften van het evangelie. Zeker, dat kan de Heere wel eens bevestigen met een bijzondere overtuiging in ons hart, maar dat is geen vanzelfsprekendheid. We moeten ook geloven in de beloften van Zijn Woord als we helemaal niets voelen en niets zien. Dan komt het aan op het “nochtans” van het geloof dat God er is, en een beloner is van degenen die Hem zoeken.

De tweede vraag (niet in prioriteit overigens): zijn door het geloof in Jezus Christus jouw zonden vergeven? Oftewel, ben jij in het bezit van Christus’ gerechtigheid en heeft Hij jouw zonden op Zich genomen? Zolang je niet verder komt dan een ‘historisch’ geloof, dan ben je slechts een godsdienstige dode en reikt je gebed niet verder dan het plafond. Pas een wedergeboren kind van God zoekt Hem. Daarvoor zoekt Hij jou en wacht Hij op jouw antwoord: “Kiest dan heden wie gij dienen zult.”

En als je door geloof en bekering verzekerd bent door de inwoning van de Heilige Geest en door omstandigheden je eerste liefde is weggezakt, zoek die dan waar die liefde te vinden is. Door je opnieuw neer te leggen aan de voeten van Christus. Door contact te zoeken met kinderen van God. Door naar Bijbelstudie, Bijbellezingen en jongerenavonden te gaan. Kortom, zoek de gemeenschap met Christus en de gemeenschap der Heiligen.

Zie verder de eerder gegeven antwoorden over 'Lauwheid' op dezelfde vragen die jij nu stelt.

1 reactie
Samanthi
Goed antwoord, ja aan de voeten van de Heere Jezus, daar moet je zijn.