Heen en weer naar ex

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Ik heb pas een gesprek gehad met een kennis. Ze heeft een relatie gehad met een man waarbij er geleefd is als man en vrouw. Hij zorgde nog voor zijn ex omdat ze op papier nog eigenaar was van de zaak. Het is uitgegaan en hij is weer naar zijn ex gegaan omdat hij het niet overzag om de zaak en alles in één keer te verliezen en helemaal opnieuw te moeten beginnen. Nu heeft hij bijna zijn zaken geregeld en wil hij weer terug naar zijn ‘ware liefde’ (die kennis van mij).

Ze vraagt zich af of ze voor God gezien getrouwd is en hem daarom een kans mag geven of dat ze hem mag of moet laten gaan. Hij is bekend met het geloof en staat er wel voor open, maar hoever is nog niet bekend. Alvast bedankt voor het meedenken want we komen er zelf niet uit!

Antwoord

Wat een verdrietige situatie. Er blijven nog wel wat vragen over om te weten wat er werkelijk aan de hand is. Als ik het goed begrijp was de man waarmee deze kennis een relatie heeft gehad al gescheiden op dat moment. De vraag waarop ik geen antwoord weet, is waarom die man gescheiden was. Is hij bij zijn vrouw weggegaan omdat die overspel pleegde? Mogelijk niet. In dat geval zie ik geen Bijbelse grond om met deze man te kunnen trouwen.

Het ongehuwd als man en vrouw leven van je kennis met deze man is zonde. Daarna is deze man weer terug gegaan naar zijn ex. Heeft hij ook weer met haar geleefd als man en vrouw? Wat zou het fundament zijn van het huwelijk tussen je kennis met deze man? Deze man moet schuld belijden aan zijn eerste vrouw. Misschien kan zij hem vergeven en is er een weg van heling mogelijk. Zijn ware liefde is zijn eerste vrouw. Haar heeft hij trouw beloofd. Liefhebben is in dit geval niet zozeer je gevoel als wel gehoorzaamheid aan God.

Denkt je kennis echt dat deze man met dit gedrag haar trouw zal blijven? Is dit hoe God man en vrouw als met Zijn eigen hand samen brengt? Zowel deze man als je kennis moeten hun zondige gedrag als schuld belijden voor God en Hem om vergeving smeken. Daarnaast ook bidden om kracht om te leven in gehoorzaamheid aan Gods Woord. Het feit dat het niet bekend is in hoeverre deze man open staat voor Gods Woord is een extra zorg.

Deze dingen schrijf ik niet vanuit de gedachte dat ik beter ben. Wij moeten allemaal bewaard worden anders kunnen wij allemaal in elke zonde vallen. Laten we bidden dat de Heere deze man,  je kennis en ons allemaal voor het eerst en steeds weer Zijn genade laat zien, die er is in Christus. Bij Hem is behoud voor de grootste van de zondaren. Hem te kennen is beter dan alles van deze wereld. De wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid (1 Johannes 2:17).

Ds. J. A. van den Berg
Sint Anthoniepolder