Liefhebber van oude muziek

G. Slurink / 3 reacties

Vraag

Ik houd niet van popmuziek, wel erg van oude muziek (Renaissance, Barok, ongeveer tot en met Bach). Maar dan zijn de teksten vaak in het Latijn of Duits en niet erg aansprekend voor nu. Ik hou wel van moderne componisten als Arvo Pärt bijvoorbeeld, maar ook dat grijpt vaak terug op oude teksten (zoals het gebed van St. Patrick).

Maar wat ik mis is hedendaagse Nederlandstalige christelijk geïnspireerde muziek die niet popmuziek-achtig is. Weet iemand iets voor mij om te proberen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat ik begrijp is dat je op zoek bent naar hedendaagse Nederlandstalige christelijk geïnspireerde muziek die niet popmuziek-achtig is, maar ik kom er niet helemaal uit welk aspect je voor ogen hebt met ‘hedendaags’. Je houdt van oude muziek maar de teksten (in het Latijn of Duits) vind je niet zo aansprekend voor nu. Is dat vanwege de taal of vanwege de inhoud? Dat Latijn je niet aanspreekt kan ik me goed voorstellen maar de teksten in het Duits zoals bijvoorbeeld de cantates van Schutz of van Bach zouden mijns inziens, mits je de taal enigszins beheerst, inhoudelijk een christen zeker wel moeten aanspreken. Deze zijn tijdloos en rijk van inhoud. Misschien moet je er even aan wennen, maar dat lijkt me voor iemand die van deze muziek houdt geen onoverkomelijke zaak. Als je moeite hebt met het Duits dat kan dat natuurlijk wel een horde zijn. Dan is Nederlandstalig waarschijnlijk toegankelijker.

Zoals je misschien wel weet bestaat er ook wel oude muziek in het (Oud) Nederlands. Denk bijvoorbeeld aan Constantijn Huygens, maar er zijn nog vele andere, grotendeels onbekende componisten. Veel van hun teksten zijn in het Latijn of Duits (of Frans), omdat dat in die tijd meer gangbaar was, maar vaak hebben ze ook wel een aantal Nederlandstalige teksten. Zie bijvoorbeeld dit:

of dit:

Misschien ben je ook wel bekend met de Souterliedekens:

En er is wel meer te vinden op dit gebied, waarbij je bijvoorbeeld dit artikel over het Nederlandse polyfone lied als startpunt kunt nemen. Hier vind je wel namen van Nederlandse en Vlaams componisten uit de 14e, 15e en 16e eeuw. Als je dan verder deze namen opzoekt vind je ook wel Nederlandstalige liederen van hen waarvan sommige wel weer te vinden zijn op youtube. Maar dit alles is meestal oud Nederlands, wat niet zo makkelijk te volgen is, dus wat taal betreft schiet je er waarschijnlijk niet veel mee op.

Maar mogelijk ben je op zoek naar wat anders omdat je vraagt naar iets meer hedendaags, dat echter niet popmuziek-achtig is. Mogelijk ben je vooral op zoek naar klassieke muziek die in het verlengde ligt van de oude muziek maar dat Nederlandstalig is met een meer hedendaags Nederlands? Nu zijn er naar mijn weten amper Nederlandstalige geestelijke cantates en motetten of soortgelijke werken, dus ik denk dat je dan al snel uitkomt bij Nederlandstalige hymnes en geestelijke liederen, welke vaak uit het Duits of het Engels vertaald zijn. Deze hymnes en geestelijke liederen worden op allerlei manieren worden uitgevoerd, met of zonder begeleiding en met hulp van alle mogelijk instrumenten. Soms worden ze ook wel op een beetje popmuziek-achtige manier uitgevoerd maar ook vaak genoeg op allerlei andere manieren. Daarvoor zou ik bijvoorbeeld eens wat rondkijken bij STH records of gewoon verder zoeken naar hymnes en geestelijke liederen.

Misschien vertel ik je hiermee niets nieuws, maar dat is wat ik zo bedenken kon. Ik hoop dat het je toch een stapje verder helpt. En mogelijk zijn er ook wel lezers die nog suggesties hebben voor hedendaagse Nederlandstalige christelijk geïnspireerde muziek die niet popmuziek-achtig is. Van harte uitgenodigd die hieronder bij te dragen.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

klassieke muziek
3 reacties
Ellenoor
Ken je de cd’s van Gerard de Wit? Misschien niet eigentijds genoeg, maar het is wel door mensen van nu gezongen en gespeeld en je kunt heerlijk meezingen en -fluiten. Even op youtube luisteren of het wat voor je is :)
Marjan22
Ik ken niet zoveel Nederlandstalige klassieke muziek die daarbij ook nog Christelijk is. Bij Christelijke muziek die niet pop is kom je al snel uit bij koormuziek. Je hebt bijvoorbeeld het Noorder Jongerenkoor:
https://www.youtube.com/watch?v=YnvDTzbvaIc

Daarnaast weet ik niet hoe goed je Engels is. Ik luister zelf graag naar Voces8, zij zijn echt steengoed: https://www.youtube.com/watch?v=yWRikKWiyQU

Of het jongenskoor Libera: https://www.youtube.com/watch?v=hAiECJf5Ouo
Dat is wel heel erg katholiek, maar Bach schreef ook katholieke muziek.

Een ander pareltje (wel in het Latijn): https://www.youtube.com/watch?v=V-77sjOWCkQ

Of Psalm 104 gezongen in het traditioneel Hebreeuws, en dan te bedenken dat David deze psalmen ook in het Hebreeuws gezongen heeft. Je legt gewoon je bijbel open op Psalm 104 leest en geniet van de Israëlieten die deze muziek zingen: https://www.youtube.com/watch?v=--UABwqW9Sg

Muziek zit vaak ook op gevoel. Het kan helpen om Latijnse teksten of Duitse teksten te vertalen en zo het muziekstuk beter te begrijpen. Daarnaast is er ook veel instrumentale muziek. Die niets met woorden uitdrukken, maar het is de muziek zelf die het verhaal verteld. Dat is het wonderlijke van muziek. Muziek is een gave van God om hem mee te aanbidden.

Ik weet niet of dit is wat je zoekt. Ik heb zelf een hele brede muzieksmaak waaronder dus ook klassieke muziek. Het is lastig om onder een klein gedeelte van een genre (want klassiek is in zichzelf al ontzettend breed) precies te vinden wat je zoekt. Hopelijk ben je hier mee geholpen. En er valt een wereld te ontdekken in de muziek, dus ook al ben je nu niet geholpen, blijf vooral doorzoeken. Of maak zelf de muziek die je graag wil horen. :)
Prisma23
Ik moest aan deze vraag denken toen ik recent een cd van Klaartje van Veldhoven hoorde met onder meer muziek van Hendrik Andriessen, echt hedendaags/christelijk.
https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-sr/srbadings03.htm