Bijbel bestuderen is lastig

Ds. P.C. van Keulen / 2 reacties

Vraag

Ik loop er zo tegenaan dat ik zelf bijbellezen zo lastig vind. Het wordt dan niet uitgelegd. Ik lees al jaren via een bijbelleesrooster in één jaar de hele Bijbel op chronologische volgorde. Dat houd ik wel gewoon aan, maar zelf ‘studeren’ in de Bijbel doe ik niet. In plaats daarvan luister ik in mijn stille tijd vaak preken en via YouTube jongerenavonden na. Ik vraag me af of het schadelijk is om dit in plaats van het zelf studeren in de Bijbel te zetten.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is niet schadelijk om in plaats van het zelf bestuderen van de Bijbel in je stille tijd preken te beluisteren of op YouTube jongerenavonden, want als het goed is wordt er in naar wat je luistert een tekst(gedeelte) uitgelegd of ook wel op jongerenavonden een bepaald thema besproken, waarin het uitgangspunt toch het Woord van God zal zijn. Een goede zaak om zo biddend en luisterend je stille tijd door te brengen en jezelf te verdiepen. Zelf werk ik mee aan de jongerenavonden van Geloofstoerusting en ben altijd blij als ik zoveel jongeren zie die deze avonden bijwonen (of later terugkijken) en vanuit het Woord van God onderwijs ontvangen, hetwelk God ook heeft willen zegenen.

Zelf bijbellezen vind je lastig omdat het niet uitgelegd wordt; mooi in ieder geval dat je al jaren een bijbelleesrooster volgt, zo dwing je jezelf om toch het Woord van God ter hand te nemen. Doe dat ook maar biddend, opdat je het ook ter harte mag nemen door de werking van de Heilige Geest. De Kamerling, die er niets van begreep van wat hij las, antwoordde toen Filippus hem vroeg: “Begrijpt u wat u leest? Hoe zal ik dat kunnen als niemand mij de weg wijst, als ik geen uitlegger heb?” En zo werd Filippus door de Kamerling uitgenodigd om bij hem op die wagen te komen zitten. En daar zitten ze dan met z’n tweetjes en de Kamerling werd het Woord van God uitgelegd en hij mocht het onder Gods zegen gaan verstaan voor eigen hart en leven. Misschien dat je naast je stille tijd ook eens samen met iemand de Bijbel kunt bestuderen, iemand die ook (in welke mate dan ook)  bekwaam is om het uit te leggen of om zich met jou er samen in te verdiepen, zodat de diepe betekenis van een tekst(gedeelte) ontdekt mag worden. Misschien niet eenvoudig om iemand te vinden, maar mogelijk is er bij jou in de gemeente een bijbelstudiegroep om daar met elkaar bezig te zijn rondom het Woord van God en dat daar mogelijk persoonlijke contacten uit ontstaan.

God geeft ook nog in deze tijd mensen die je bij de hand kunnen nemen. Zo is het altijd geweest, denk aan Aquila en Priscilla (Hand. 18: 24-28), denk aan Filippus en vele anderen in de Bijbel en zo zal het altijd blijven zolang de wereld bestaat. Laat het zo ook jouw gebed zijn of God zulke mensen op jouw weg wil brengen.

Een hartelijke groet en Gods zegen toegewenst,
Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

bijbelstudie
2 reacties
Sarah25
Ik heb hetzelfde, ik kan de moeilijke woorden niet begrijpen . Daarom gebruik ik naast de bijbel de herziene statenvertaling,nu begrijp ik wel wat er staat. Misschien heb je er iets aan
Samanthi
@Sarah25
Ik gebruik ook de basisbijbel als ik iets niet begrijp.

Bij de youversion app kun je een tekst aantikken, zo kun je meerdere vertalingen vergelijken bijvoorbeeld ook de King James en de Willibrord vertaling, zo krijg je een breder beeld van de betekenis van de tekst.
Bijvoorbeeld: Izaäk zat te peinzen in het veld of Izaäk zat te bidden in het veld, volgens de grondtekst is beiden goed en

Vragensteller, probeer eens een afgebakend stuk, bijvoorbeeld een kleine brief, lees tekst voor tekst, bedenk wat het voor jou betekent, wat het jou te zeggen heeft. Net als Izaäk: bidden, nadenken en uiteraard uit de Bijbel lezen.

Bidden, stil zijn, nadenken.