Mystieke avondmaal

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Binnenkort is het avondmaal bij ons in de gemeente. Het is een troost om met mijn medestrijders in eenheid te zien op de tekenen van brood en wijn. Toch is er iets heel erg gaan knagen. Ik snap de logica van het formulier niet meer. Ik wil een aantal dingen noemen om mijn bedenkingen te verduidelijken.

  1. Het brood dat wij breken...
  2. Ik ben het manna dat uit de hemel is neergedaald
  3. Eén brood is het, zo zijn wij allen één lichaam.
  4. Christus is het hoofd van de Kerk.
  5. Het lichaam van Jezus is nooit verscheurd of gebroken. De benen van de moordenaars werden wel gebroken.

Wijst dit brood niet op de breking van het lichaam van Christus, de Kerk met een hoofdletter? En is de Wijn dan niet naast het bloed ook een belofte van de gemeenschap met Christus in het koninkrijk der hemelen, Mattheüs 26:29? Dan wijst het brood op de ellende, de wijn op de verlossing en werkt dat vrede en dankbaarheid. Ik vind de avondmaalsbediening persoonlijk echt een opgave omdat het haast mystiek lijkt. En dat vind ik gevaarlijk.

Antwoord

Inderdaad, dat is een gevaarlijke gedachte omdat het avondmaal door Christus Zelf is ingesteld en uitgelegd. Wie aan de tafel “zichzelf een oordeel eet en drinkt” ziet slechts een mystieke handeling. Een kind van God ziet de Gastheer die met hem/haar deze gedachtenismaaltijd wil houden. En dan vallen alle bijbehorende handelingen, zoals het breken van het brood en schenken van de wijn, op hun plek. Zie ook deze artikelen: