Candida

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

In mijn zwangerschap (nu 28 weken) heb ik ontzettend vaak last van vaginale schimmel. Hierbij heb ik vooral veel jeuk en branderige schaamlippen, wat nogal pijnlijk is bij aanraking en plassen. Ik smeer bij beginnende klachten direct Miconazol van de drogist en dit helpt redelijk. Sinds een paar weken heeft mijn man tijdens en/of na de geslachtsgemeenschap een pijnlijke eikel en vlammen bij mij de klachten ook op, vaak zo erg dat lopen pijn doet. We gebruiken extra glijmiddel op waterbasis maar dit lijkt niet te helpen.

Wat ik me afvraag: wat kan dit zijn? Is dit een besmettelijke schimmel en heeft u nog tips om dit te voorkomen?

Antwoord

Dit is vaginale candida. Het is geen SOA. Je hebt goed gehandeld door miconazol te smeren.Mogelijk helpen vaginale zetpillen met miconazol je beter. Je kunt deze op recept via je huisarts bij de apotheek krijgen. Eventueel kun je ook vaginale creme krijgen voor de schaamlippen. Daar zitten inbrenghulzen bij (de inbrenghulzen hoef je niet te gebruiken), de creme kan je echter inwendig en uitwendig smeren. Je man kan ook miconazol op de eikel smeren en het is veilig te gebruiken tijdens zwangerschap.

Zie ook thuisarts.nl.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

vagina
3 reacties
Naturel
Google eens op het candida dieet
Is wel even heftig, je mag niet veel eten
Oh wacht.. je ben zwanger .. dan is het complete dieet volgen misschien niet verstandig
Wel kun je minderen met voeding die het vormen van schimmels bevorderen
Is allemaal te vinden op internet en anders bij je arts, diëtiste
jaarmaro
Ik heb dit bij mijn 4 zwangerschappen ook gehad. Elke zwangerschap heftiger. Heb de laatste zwangerschappen ook vaginale zetpillen gekregen met goed resultaat. Na de geboorte was het gelijk over.
Avhg
Ik heb er ook last van gehad tijdens zwangerschappen en net erna. Ik had al vaak miconazol uitgeprobeerd en dat hielp soms wel, maar soms ook niet. Ik had zelf liever iets natuurlijks. Daarom in overleg met een natuurarts gestart met micoplex korrels 2x daags 4. Daarnaast een kuur super 8 probiotica. Een schimmel komt van oorsprong uit je darmen, hiermee pak je dus de oorzaak aan. Probiotica kan sowieso nooit kwaad. Bij mij heeft het geholpen.