Zwangerschap door bevrediging

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb al lange tijd verkering met een heel lieve vriend. We hebben samen besloten geen geslachtsgemeenschap te hebben voor het huwelijk, maar we bevredigden elkaar (over kleren heen). Nu is het zo dat mijn menstruatie al een paar dagen uitblijft, wat normaal nooit gebeurt, en daarom maak ik me er best zorgen om. Is het mogelijk dat het zaad van mijn vriend door zijn broek kan komen en ik het aan mijn handen heb gekregen en zwanger ben, of kan er ook een andere oorzaak zijn?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Om je meteen maar vast gerust te stellen, je kunt zo echt niet zwanger worden. Wel is het zo dat er zaadcellen in de vagina zouden kunnen komen wanneer een jongen zaad aan zijn handen zou hebben en hij zou daarna zijn vriendin intiem strelen. Op die manier zou dat meisje zwanger kunnen worden. Daar zijn wel gevallen van bekend.

Je maakt je ongerust omdat je menstruatie al een paar dagen is uitgebleven. Ook bij vrouwen die een erg regelmatige cyclus hebben kan de menstruatie ineens toch wat van slag zijn. Dat kan bijv. komen omdat je gespannen bent bijv. voor tentamens of wat dan ook. Dat is heel normaal.

Mooi dat jullie met seksuele omgang willen wachten tot jullie getrouwd zijn. Goed ook dat je dan samen grenzen hebt afgesproken. En tot die grenzen mag je ook van elkaar genieten. In de verkeringstijd groei je niet alleen geestelijk steeds meer naar elkaar toe, maar ook lichamelijk raak je steeds meer vertrouwd met elkaar. Belangrijk dat je dan wel grenzen afspreekt zoals jullie doen, namelijk dat je dan je kleren aanhoudt.

Ik hoop je hiermee wat gerustgesteld te hebben en verder een hele goede en mooie verkeringstijd toegewenst.

Alie Hoek-van Kooten