Een blijdschap die alle verstand te boven gaat

Ds. J.A. van den Berg / 2 reacties

Vraag

“Het is een blijdschap die alle verstand te boven gaat als de Heere Zich aan je openbaart.” Deze uitspraak zou ik zo graag toe willen eigenen. Ik weet dat Hij aan mij is geopenbaard en in mij Zijn Werk begonnen is. Maar ik ervaar nog steeds zoveel zwakheid, moeite, twijfel, dus eigenlijk aanvechtingen. Hoe gaat dit weg? Ik wil die blijdschap ook zo ervaren, soms heb ik die weleens een dag, maar vaak begint mijn geweten weer te spreken. Of zal dit de duivel zijn die mij probeert te verleiden tot ongeloof?

Ik worstel zo met al deze dingen, terwijl ik toch echt zeker weet dat God mij heeft doen omkeren. Het is zo zwak mijn geloof dat het me bijna moedeloos maakt. Ligt het aan m’n leeftijd? Dat ik toch teveel wil genieten van de goede dingen maar dat niet durf omdat het dan misschien fout is of afloopt.

Een worstelende jongvolwassene.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Het is begrijpelijk dat je verlangt naar meer blijdschap in het leven met de Heere. Paulus roept in Filippenzen 4:4 ook op tot het verblijden in de Heere. Intussen is het herkenbaar dat die blijdschap er niet altijd is of beperkt aanwezig is. Dat heeft te maken met het feit dat we nog hier op aarde zijn en niet in de hemel. In de hemel is de blijdschap volmaakt en ongestoord aanwezig. Het heeft ook te maken met het feit dat er een opgroeien is in het geloof. In 2 Petrus 3:18 lezen we een oproep om op te groeien in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus.

Opgroeien kost tijd. Het heeft ook te maken met het beter kennen van Christus. We hebben meer en helderder inzicht nodig in Zijn verlossingswerk om meer blijdschap te krijgen. Blijdschap is een onderdeel van de vrucht van de Geest, lezen we in Galaten 5:22. Vervuld worden met de Heilige Geest en het groeien van de vrucht van de Geest zijn dingen die gebeuren door het lezen en overdenken van de Bijbel, het gebed en het horen van de prediking. Het is belangrijk om helder zicht te hebben op wat genade is. Mijn zaligheid ligt vast in wat Christus heeft gedaan. Daar hoeft niets van mij bij en dat kan niet meer stuk. Niets of niemand zal mij kunnen scheiden van Zijn liefde.

Zwakheid van geloof heeft vaak te maken met het te veel kijken naar onszelf. We denken dat de zaligheid afhangt van wat we doen en hoe we ons voelen. Maar daar is niet de grond van de zaligheid en daarin word ik elke keer teleurgesteld. Maar hoe meer ik zie op Christus en Zijn werk, hoe meer de blijdschap mijn hart vervuld.

Het ligt niet aan de leeftijd. Maar het is ook in mijn leven een hele weg geweest om steeds helderder zicht te krijgen op de vastheid en volheid van de genade in Christus. Zo kun je ook meer genieten van de goede dingen, die de Heere geeft. Het is zeker waar dat de duivel voortdurend zal proberen te verleiden tot ongeloof, twijfel en zonde. Hij wil niet dat je dicht bij de Heere leeft en je in Hem verblijdt en Hem de eer geeft. Maar Christus heeft de duivel overwonnen. Zie op Hem en streef ernaar om Hem en Zijn werk meer te kennen.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Lees meer artikelen over:

vreugde
2 reacties
Gtn
Herkenbaar! Wat ik heb mogen leren is dat bewust dankbaar zijn, echt helpt tegen de aanvechting van satan. Gewoon met je verstand terug denken aan wat God voor jou gedaan heeft, aan Zijn genade. En God daar heel bewust voor danken. Dan mag die dankbaarheid ook weer je hart vullen en ben je minder vatbaar voor de aanvallen van satan. Bovendien is een dankbaar mens ook meer een blijmoedig mens.

Wat ik ook heb mogen leren is dat geloven niet alleen vertrouwen op God is als je Hem ervaart, maar dat geloven juist op God vertrouwen is als je Hem niet ervaart!

Het hangt namelijk (gelukkig!) niet van ons gevoel af. De rechtvaardiging door het werk van Jezus Christus is eenmalig en voorgoed. Of we dat nu op dit moment voelen of niet. Zoals ds van den Berg ook aanhaalt: niets of niemand zal mij kunnen scheiden van de liefde van Christus!
Samanthi
Lieve vragensteller
Stel je vertrouwen op de Heere Jezus alleen.
Ik vond deze tekst in de Bijbel
Filippenzen 4

4 Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u. 5 Uw bescheidenheid zij allen mensen bekend. De Heere is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.

Zo zie je dat je die vreugde alleen in de Heere Jezus kan krijgen.