Keuze voor bekering

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Volgens christenen in de evangelische wereld moet je jezelf bekeren omdat God door het offer van Jezus al de eerste stap gezet heeft. Daardoor is genade beschikbaar voor een ieder die wil ontvangen en zich dus afkeert van de zonde. In de reformatorische wereld moet God je bekeren. Waar is dit dan op gebaseerd? Als God je moet bekeren wordt je dan niet gedwongen bekeerd? Petrus hield ook een toespraak waarna drieduizend tot geloof kwamen. Daarin hebben ze toch ook zelf een keuze gehad? Zij besloten zich naar aanleiding van zijn preek zich te bekeren. Natuurlijk werkt de heilige Geest in onze harten, maar toch ook in een prediker?

Antwoord

Er staan tientallen antwoorden op Refoweb over dit thema. Zie bijvoorbeeld de tags 'Verantwoordelijkheid' en 'Lijdelijkheid'. Gebruik verder de zoekfunctie.