Pil slikken na stopweek

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik slik de pil (levenorgestrel/ethinylestradiol) vanwege heftige menstruaties; niet om een zwangerschap te voorkomen. Dit keer heeft de stopweek 8 of 9 dagen geduurd, voordat ik weer begonnen ben met slikken (ik was ‘m vergeten). Nu is mijn vraag:

1. Ga ik de pil dit keer nu net als anders 21 dagen slikken of is het verstandiger om ‘m 19/20 dagen te slikken (omdat ik 1/2 dagen te laat begonnen ben)?

2. Kan het vergeten van de pil, op welk moment in de cyclus ook, negatieve lichamelijke gevolgen hebben?

Antwoord

In het kort: 21 dagen slikken kan prima, maar als je altijd op een bepaalde dag start met de pil en nu in de war komt – mag je ook na 19 dagen stoppen. Je zou de pil ook langer kunnen doorslikken. Of helemaal doorslikken (zonder stopweek). En dan eventueel stoppen als je merkt dat je wat gaat ‘spotten’ (spotten is wat druppels bloedverlies). Al deze opties kunnen lichamelijk geen kwaad.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

de pil
1 reactie
nieuwsgierig
Waarom zo uitdrukkelijk melden dat je de pil niet slikt ter voorkoming van zwangerschap?