Crisis

W.T. Nijhof / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd voel ik me zeer depressief en denk ik veel na over zelfmoord. Ook ben ik begonnen met mezelf te snijden. Ik heb er nooit met een deskundige over gepraat, maar mijn vraag is wanneer word je opgenomen in een psychiatrische instelling? Soms ben ik namelijk bang dat ik in een crisis terecht zal komen.

Antwoord

Beste jongen/meisje, man/vrouw,

Wat heftig om je vraag te lezen. Je bent zo depressief dat je jezelf snijdt. Je bent jezelf dus bewust aan het verwonden. Waarschijnlijk wil je innerlijke pijn verzachten met lichamelijke pijn. Geloof me, dit is niet de oplossing. Ik raad je aan contact op te nemen met je huisarts. Hij weet van de sociale kaart in je omgeving en kan je doorverwijzen naar de juiste psychiatrische hulp in de buurt.

Je kan om twee redenen opgenomen worden in een psychiatrische instelling. Dit kan vrijwillig of gedwongen. In het eerste geval loopt dit via de huisarts. In het tweede geval kan het zijn een gedwongen opname binnen 24 uur als het gaat om een inbewaringstelling. En via een rechterlijke machtiging als het niet om spoed binnen 24 uur gaat. Je merkt wel dat dit het gedwongen kader een ingrijpend proces is.

Ik raad je aan contact te zoeken met je huisarts en daarbij wens ik je veel sterkte, Gods zegen en wijsheid toe.

Groet,
Willem Nijhof

Lees meer artikelen over:

automutilerendepressiefsuicide