Jona zou slechts een verhaaltje zijn

Ds. H. van der Ham | Geen reacties | 11-04-2018| 08:03

Vraag

Ik heb een dominee die beweert dat Jona slechts een verhaaltje is. Ik ben er van overtuigd dat het echt is gebeurd. Er bestaat volgens hem geen vis waar men drie dagen lang in kan blijven leven. Volgens mij is God machtig genoeg om als het nodig is een vis te scheppen waarin dit wel kan. Wat moet ik nu doen? Kan ik bij die dominee in de kerk blijven?


Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is het beste de zaak met je dominee te bespreken – nadrukkelijk uitleggen dat je dit niet kunt aanvaarden als je gaat zeggen: dit kan niet echt gebeurd zijn, en dat niet, en dat niet... Denk bijvoorbeeld aan de opstanding van de Heere Jezus Christus. Hij leeft! En Hij leeft met Zijn kerk mee.

Als je met je dominee... dan merk je wel of hij aanvoelt dat je er heel grote problemen mee hebt (met de manier waarop hij over Jona spreekt). Het is goed en nodig voor je dominee te bidden – vragen dat de Heere zijn ogen opent en zijn verstand verlicht. Dan hoef je niet weg te gaan.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Jona

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
    25-05-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
110 artikelen
Ds. H. van der Ham

Bijzonderheden:

Emeritus predikant


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Adam niet perfect, volmaakt of onfeilbaar

Vraag aan ds. Van den Brink n.a.v. 'Vrije wil van de bekeerde mens'. U schrijft: “... maar dat betekent niet dat hij (Adam) perfect, volmaakt of onfeilbaar was. Het is een misvatting om te stellen (zo...
Geen reacties
10-04-2019

Auto opladen op zondag

Ik heb sinds kort een elektrische auto en zit met het volgende probleem. Ik lees op Refoweb dat je niet mag tanken op zondag. Mag ik dan wel mijn auto opladen bij een openbaar oplaadpunt (ik heb helaa...
Geen reacties
10-04-2024

(...) Aan de straf op de ongerechtigheden is toch al genoeg gedaan op Golgotha? Moeten wij het recht van God verheerlijken; een welgevallen hebben op de straf? (...)

Ik heb binnen één maand drie keer van drie verschillende predikanten in de Gereformeerde Gemeenten uitspraken gehoord. Twee keer over “welgevallen in de straf op onze ongerechtigheden” en een keer ove...
Geen reacties
10-04-2007
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag