Majesteitsmeervoud van predikanten

Ds. H. Paul / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag aan iemand uit de Gereformeerde Gemeenten. Een aantal, zo niet veel, predikanten uit onze gemeenten spreken over “wij” of “ons” als ze het over zichzelf hebben. Een soort majesteitsmeervoud, zou ik bijna denken. Zit daar een bepaalde gedachte achter?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De reden waarom veel predikanten over “wij” spreken, waar “ik” bedoeld wordt is dat men bang is om met zichzelf naar voren te komen. Zo van: “Ik deed of ik doe dat.” Het heeft ook te maken met het feit dat het meer overeenkomt met de meer plechtige taal van de preek.

Dit gebruik is overigens niet specifiek voor predikanten van de Geref. Gemeente. Ook daarbuiten kom je dat tegen.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

predikant
1 reactie
Gerard
Afhankelijk van de context zou het ook kunnen zijn dat zo iemand zich in een zelfde positie wil plaatsen. Bijvoorbeeld 'wij als mens' of 'wij als .. (vul maar in)'. 'Ik' en 'u/jij' kan soms klinken also er een onderscheid is, en mogelijk wil zo iemand dat juist voorkomen en het proberen algemeen te maken.