Als jongere het Heilig Avondmaal vieren

Kand. G.A. van Ginkel | Geen reacties | 15-11-2017| 13:53

Vraag

Ik zit in de Ger. Gem. en hou mijn onderwerp voor de JV over het Heilig Avondmaal. Mijn vraag hierover is, hoe kan je als jongere het Heilig Avondmaal vieren. En wat houdt een voorbereidingspreek in?


Antwoord

Als jongere ben je op afstand betrokken bij het Heilig Avondmaal. Op afstand want: de kerkelijke regel is dat het Heilig Avondmaal open staat voor de belijdende leden. Ook als jongere kun je je belijdend lid voelen, terwijl je nog geen openbare belijdenis van het geloof hebt gedaan. Over het algemeen wordt een leeftijd van 18 jaar aangehouden als ondergrens voor het belijdenis doen. Onze oudste dochter deed het uit volle overtuiging op 17-jarige leeftijd...

Als jongere, op afstand van de tafel, kun je betrokken zijn door je biddend meeleven met de gemeente, met hen die aangaan en met hen die afblijven. Probeer ook in gesprek te komen met mensen om je heen over het belang van de avondmaalsgang. Waarom gaan mensen wel of niet aan? 

En is er een intens verlangen... wat let je om belijdeniscatechese te gaan volgen en zo in de kerkelijke weg toegang tot de tafel te verkrijgen!? “Uw goede Geest geleide mij in een effen land!”

Wat de voorbereidingsdienst betreft, verwijs ik je naar deze artikelen in de vragenrubriek. De vraag werd reeds vaker behandeld.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalvoorbereidingsweek

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
    13-01-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
180 artikelen
Kand. G.A. van Ginkel

Bijzonderheden:

Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Dominante moeder

Ik worstel al een aantal jaren met een probleem. Ik heb een dominante moeder. Ze heeft vroeger altijd alles voor ons geregeld. Wij vonden dit geen probleem want we wisten niet beter. Maar ook nu we al...
10 reacties
14-11-2012

Ik heb drie vragen over Matthëus 1 en 2

 Ik heb drie vragen over Matthëus 1 en 2. Dit zijn ze: Matthëus 1:16. Dit vers zegt dat de Jakob van Mattan Jozef verwekte, de man van Maria uit wie Jezus geboren is, die Christus genoemd wordt. Ma...
Geen reacties
14-11-2004

Nieuwe Bijbelvertaling niet in de reformatorische kerken

Waarom zal de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) niet gebruikt worden in de reformatorische kerken? Hij is toch een stuk leesbaarder geworden en de Statenvertaling is toch ook een vertaling?
Geen reacties
14-11-2004
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag