Kangoeroes na de zondvloed

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

Vraag

Kangoeroes leven alleen in Australië. Buiten Australië zijn geen resten gevonden van kangoeroes. Maar toen Noach met zijn boot strandde op de Ararat, zullen de kangoeroes daar van boord zijn gegaan. Zijn ze dan helemaal naar Australië gehopt, door de zee heen, zonder sporen achter te laten? Zelfs kangoeroes kunnen niet binnen één generatie van de berg Ararat naar Australië springen, dus moeten er onderweg doden zijn gevallen. Het lijkt me sterk dat ze die hebben meegenomen... Dus hoe kan dat? Nu bedenk ik opeens: toen de aarde droogviel na de zondvloed, waar is al dat water heengegaan? De Aarde is een gesloten systeem, dat wil zeggen, er kan niets in of uit (behalve een enkele meteoriet). Dus waar kwam het water vandaan en waar is het nu?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste ...,

Je stelt drie vragen die ik achtereenvolgens beantwoord.

Vraag 1a:  Waarom zijn er buiten Australië geen resten gevonden van Kangoeroes? Antwoord: In normale omstandigheden vergaat een dood organisme binnen enkele weken of maanden door vertering door micro organismen en de resten van het organisme zijn verdwenen. Slechts door zeer snelle, catastrofale, luchtdichte overdekking door aardlagen wordt dit natuurlijke vervalproces voorkomen en kan een fossiel ontstaan dat bewaard blijft. Dit empirische feit falsificeert de theorie dat fossielen kunnen ontstaan door geleidelijke afdekking door bezinksel in een rivier, meer of zee, gedurende miljoenen jaren. Die theorie moet volgens de spelregels van de empirische wetenschap worden verworpen. Dat fossielen slechts kunnen ontstaan in catastrofale omstandigheden wordt bevestigd door aardlagen die miljoenen jaren van elkaar in ouderdom zouden verschillen, maar die worden doorsneden door fossielen van boomstammen en door verticale schachten gemaakt door wormen.

Het bovenste deel van de aardkorst is grotendeels opgebouwd uit talloze lagen afzettingsgesteente met fossielen die tijdens catastrofale omstandigheden zijn gevormd. Onder die fossielen moeten zich ook fossielen bevinden van buideldieren, waaronder kangoeroes. Maar omdat hun buidel niet gemaakt is van botten, is die buidel niet terug te vinden in een fossiel. Daardoor is het niet mogelijk fossielen van  kangoeroes te onderscheiden van fossielen van andere organismen met een staart, lange poten en relatief korte voorpoten.

Vraag 1b: Volgens de Bijbel hebben de dieren die op de Ark aanwezig waren, deze verlaten op de Ararat. Hoe kunnen de kangoeroes Australië bereikt hebben?

Antwoord: Net zoals de andere dieren die in Australië leven: lopend of kruipend over landbruggen die in het verleden bestaan hebben, of meeliftend op stukken hout of op drijvende eilanden van plantaardig materiaal.

Vraag 2. Volgens de Bijbel viel de aarde na de zondvloed droog. Waar kwam het water vandaan en waar is het gebleven?

Antwoord: De aarde is een bal vloeibaar gesteente die afkoelt in de ijskoude (2 graden Kelvin) luchtledige  ruimte waarin de aarde zich bevindt.  Aan de buitenkant van die bal vloeibaar gesteente heeft zich een dunne korst gevormd. Bij de afkoelingsprocessen die zich in het vloeibare gesteente afspelen komt waterdamp vrij, dat wanneer het in contact komt met de ijskoude ruimte condenseert tot een dun laagje water met daarboven een dun laagje waterdamp. Als de aarde voorgesteld wordt als een bal met een diameter van 1 meter en al het nu op aarde aanwezige water verdeeld wordt over het oppervlak, dan is het laagje water 0,2 mm dik. Wanneer de aardkorst lokaal omhoog komt of lokaal inzakt, ontstaan bekkens waarin het dunne laagje water zich verzamelt tot oceanen, zeeën, meren en plassen. Doordat de aarde zich bevindt in het vacuüm van de ruimte zal door diffusie voortdurend een deel van de waterdamp in de ruimte verdwijnen. De oceanen en zeeën blijven bestaan, zolang het verdwijnen van waterdamp in de ruimte wordt gecompenseerd door het vrijkomen van water bij de afkoeling van het vloeibare gesteente waaruit de aarde grotendeels bestaat.  Nadat de aarde is afgekoeld, wordt zij net zo droog als de maan.

Dr. ir. W. M. de Jong

dr. ir. Wim de Jong

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Delft
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Werkzaam als adviseur en onderzoeker van innovatie en verandering bij INI-Consult, respectievelijk INI-Research.

Tags in dit artikel:

creationismezondvloed