Niet eens met orde van dienst
Redactie Refoweb | 7 reacties | 24-05-2017| 08:01
Vraag
Is de orde van dienst in de reformatorische kerken bijbels te verantwoorden? Als ik de Bijbel er naast leg, bijvoorbeeld 1 Corinthiërs 14 en Handelingen, zie ik weinig tot geen overeenkomsten met de eerste gemeenten. Moeten we als reformatorische kerken niet terug naar de basis, dus de bijbelse orde van dienst? 1 Korinthiërs 14:37 toont aan dat het des Heeren geboden zijn of moeten we des Heeren geboden niet zo nauw nemen?
De zorgverzekeringen van Care4Life
Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.
U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.
Antwoord
Prima idee. Laten we beginnen met het verplichten van een hoofddeksel bij vrouwen (1 Kor. 11:5)... ;-)
1 Kor. 14 beschrijft niet een orde van dienst, maar Paulus bestrijdt en beschrijft hier het mis-/gebruik van de geestelijke gaven (gaven van de Geest) in een tijd dat er nog geen NT’ische canon was.. En over die gaven -en hun ‘actualiteit’- zijn al vele vragen beantwoord op Refoweb.
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Als we dan consequent willen zijn, moeten we dit toch ook doen??
9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
10 Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
1 Timotheüs 2 vers 9 en 10
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken;
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
1 Petrus 3 vers 3 en 4
Dus dan mét hoofdbedekking, zónder vlechten of gevlochten haar en zónder sieraden.
En de hoofdbedekking niet alleen in de eredienst, dat staat er niet, maar wanneer de vrouwen bidden of profeteren, Dus ook thuis of waar zij dan ook zijn.
Niet dat ik dit alles wil of voorsta, maar dat zou dan wel de consequentie moeten zijn....
In vs 26:"Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt ..."
In vs 34 en 35:"Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt.En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken."
Het gaat hier toch over de eredienst?
Dus wees sportief, en verzin een beter antwoord dan dit! Jullie kunnen het! ;-)
Voor de vraagsteller:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23884/bezinning-op-eredienst-en-liturgie/
Dit zou misschien een antwoord kunnen zijn, want de liturgie in onze kerken zijn gereformeerde liturgieën.
Het getuigen in een eredienst over wat 3parels zegt, is dus in onze klassieke liturgie ondenkbaar. Helaas. want als er iets is wat effectief is tot uitbreiding van Gods koninkrijk,
én opbouwend voor medegelovigen, dan is het wel getuigen van wat de Heere in je leven heeft gedaan.
1Kor 14: 26 Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt, heeft iedereen een psalm, of hij heeft een onderwijzing, of hij heeft een andere taal, of hij heeft een openbaring, of hij heeft een uitleg.
In vers 37 kunnen we inderdaad lezen dat het gaat om een gebod van de Heere.
Ik kom zelf iedere zondag op deze wijze rondom de Heere Jezus samen met andere gelovigen. En inderdaad: de zusters hebben daarbij het hoofd gedekt en zwijgen tijdens de dienst.
Het is de Heilige Geest die de broeders leidt als zij werkelijk samen komen rondom de Heere Jezus. De gedachte dat een "GEESTELIJKE" de dienst moet leiden is ontstaan in de kerkgeschiedenis maar is niet Bijbels.
Voor wie meer wil weten verwijs ik graag naar onderstaande website:
https://www.debijbelvoorjou.nl/artikelen/de-gemeente/