Niet eens met orde van dienst

Redactie Refoweb | 7 reacties | 24-05-2017| 08:01

Vraag

Is de orde van dienst in de reformatorische kerken bijbels te verantwoorden? Als ik de Bijbel er naast leg, bijvoorbeeld 1 Corinthiërs 14 en Handelingen, zie ik weinig tot geen overeenkomsten met de eerste gemeenten. Moeten we als reformatorische kerken niet terug naar de basis, dus de bijbelse orde van dienst? 1 Korinthiërs 14:37 toont aan dat het des Heeren geboden zijn of moeten we des Heeren geboden niet zo nauw nemen?

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Prima idee. Laten we beginnen met het verplichten van een hoofddeksel bij vrouwen (1 Kor. 11:5)... ;-)

1 Kor. 14 beschrijft niet een orde van dienst, maar Paulus bestrijdt en beschrijft hier het mis-/gebruik van de geestelijke gaven (gaven van de Geest) in een tijd dat er nog geen NT’ische canon was.. En over die gaven -en hun ‘actualiteit’- zijn al vele vragen beantwoord op Refoweb.

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2481 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
7 reacties
Johnvb
24-05-2017 / 08:20
Zeer apart dat altijd wel de hoofdbedekking in 1 Korinthe 11 genoemd wordt dat dat nagevolgd moet worden maar dat de volgende teksten totaal genegeerd en niet nagevolgd worden. Het is toch dezelfde Bijbel? Waarom het één wel en het ander niet?
Als we dan consequent willen zijn, moeten we dit toch ook doen??

9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
10 Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
1 Timotheüs 2 vers 9 en 10

3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken;
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
1 Petrus 3 vers 3 en 4

Dus dan mét hoofdbedekking, zónder vlechten of gevlochten haar en zónder sieraden.
En de hoofdbedekking niet alleen in de eredienst, dat staat er niet, maar wanneer de vrouwen bidden of profeteren, Dus ook thuis of waar zij dan ook zijn.

Niet dat ik dit alles wil of voorsta, maar dat zou dan wel de consequentie moeten zijn....
CrA
24-05-2017 / 09:55
In de HSV staat boven 1 Kor. 14 :26-40:"Orde in gemeente en eredienst"
In vs 26:"Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt ..."
In vs 34 en 35:"Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt.En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken."
Het gaat hier toch over de eredienst?
Prisma23
24-05-2017 / 10:29
Helemaal eens met de vraagsteller. De huidige orde van dienst is geheel onbijbels. Ik raad de vraagsteller aan een eigen kerk te beginnen met een bijbelse orde van dienst.
3parels
24-05-2017 / 11:14
De getuigenissen speelden een grote rol tijdens de erediensten in de handelingentijd... nu houdt iedereen zijn mond. Wie spreekt er nog over persoonlijke ervaringen met God? Dat is iets voor jezelf... destijds wist iedereen het als God tot je gesproken had of bijzonder gewerkt had of als je gebed was verhoord.
Mona
24-05-2017 / 16:43
Beetje flauw antwoord, heren van Refoweb! En bovendien slaat de geplaatste link de plank nogal mis. Het gaat over de liturgie, en niet over de gaven van de Geest.
Dus wees sportief, en verzin een beter antwoord dan dit! Jullie kunnen het! ;-)

Voor de vraagsteller:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23884/bezinning-op-eredienst-en-liturgie/
Dit zou misschien een antwoord kunnen zijn, want de liturgie in onze kerken zijn gereformeerde liturgieën.
Het getuigen in een eredienst over wat 3parels zegt, is dus in onze klassieke liturgie ondenkbaar. Helaas. want als er iets is wat effectief is tot uitbreiding van Gods koninkrijk,
én opbouwend voor medegelovigen, dan is het wel getuigen van wat de Heere in je leven heeft gedaan.
CeesW
25-05-2017 / 23:01
De apostel beschrijft wel degelijk een orde van dienst:

1Kor 14: 26 Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt, heeft iedereen een psalm, of hij heeft een onderwijzing, of hij heeft een andere taal, of hij heeft een openbaring, of hij heeft een uitleg.

In vers 37 kunnen we inderdaad lezen dat het gaat om een gebod van de Heere.

Ik kom zelf iedere zondag op deze wijze rondom de Heere Jezus samen met andere gelovigen. En inderdaad: de zusters hebben daarbij het hoofd gedekt en zwijgen tijdens de dienst.

Het is de Heilige Geest die de broeders leidt als zij werkelijk samen komen rondom de Heere Jezus. De gedachte dat een "GEESTELIJKE" de dienst moet leiden is ontstaan in de kerkgeschiedenis maar is niet Bijbels.

Voor wie meer wil weten verwijs ik graag naar onderstaande website:

https://www.debijbelvoorjou.nl/artikelen/de-gemeente/
refoweb
26-05-2017 / 09:43
In overleg met de vraagsteller passen we de vraag iets aan en sturen dit door naar een panellid.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Maagklachten

Ik wou nog even reageren op het antwoord van drs. P. Hildering. Een aantal keren is er gekeken naar de eventuele aanwezigheid van de maagbacterie. Alle keren is hier niks uitgekomen. Zodra ik minder m...
Geen reacties
23-05-2009

Gemeenschap gehad voor het huwelijk

Mijn vriend en ik hebben gemeenschap gehad voor het huwelijk. Ikzelf heb het grote besef dat dit niet goed was en dat ik nu met een schuld leef. Mijn vriend heeft dat niet, terwijl ik duidelijk tegen ...
3 reacties
23-05-2014

Ouderlijk huis in de steek laten

Ik ben 18 jaar. En ik merk dat ik mij sinds m’n achttiende verjaardag schuldig voel als ik langere tijd ergens anders ben. Bijvoorbeeld als ik op vakantie ga en in een hotel verblijf, of als ik bij mi...
Geen reacties
23-05-2023
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering