Wedergeboren en geestelijk (2)

Ds. A. Simons | Geen reacties | 19-03-2016| 11:47

Vraag

Aan ds. A. Simons. Bedankt voor uw reactie op de vraag of wedergeboren en geestelijk zijn, per definitie hetzelfde is. Ik wil het graag nog iets meer toespitsen. U haalt Hebreeën 1:14 aan om aan te geven dat engelen geesten zijn en geen lichaam hebben. Uiteraard ben ik het daar mee eens. Alleen gaat het dan in de tekst niet om gevallen engelen, maar ongevallen engelen. Er wordt nogal eens over “geestelijk” gesproken en ook veel zaken uit de bijbel worden vergeestelijkt. Maar we horen mijns inziens te weinig over de Heere Jezus.

Daarentegen wordt er vaak naar kenmerken gezocht of men geestelijk is en is men daar veel mee bezig en zoekt men naar kenmerken (in zichzelf). Ik hoor dat heel vaak in mijn omgeving. Op mijn beurt vraag ik me dan af wat dat precies is. Want de (af)gevallen engelen, de duivelen, geloven immers ook en zij sidderen. Wat is dan in dat opzicht het verschil tussen een gevallen engel en een mens. Bij vleselijk zijn denk ik zelf aan het feit dat je puur aardegericht bent. En dat zijn we ook van nature. We bedenken alleen de dingen die van beneden zijn. Als je geestelijk bent bedenk je (ook) de dingen die boven zijn. David zegt daartegenover: “Mijn ziel kleeft aan het stof.”

Mensen die met occulte zaken bezig zijn denken ook aan geestelijke dingen. Hier wringt het in mijn optiek. Hoe weet en ervaar je dat je geestelijk bent? Dat wil zeggen... dat je de geest van Christus hebt. Want dan ben je wedergeboren. Daar stem ik van harte mee in. Maar er zijn misschien ook mensen die zich afvragen of ze de Geest van Christus hebben en wel met dingen van boven bezig zijn. Er zijn ook algemene werkingen van de Geest en overtuigingen die ver kunnen gaan, geloof ik, als ik wat voorbeelden in de Bijbel bekijk.

ADVERTORIAL

De zorgverzekeringen van Care4Life

Waarom overstappen naar de Care4Life zorgverzekering? Lees hier over onze principiële uitsluitingen.

U bent al verzekerd vanaf € 149,10 per maand.

De zorgverzekeringen van Care4Life

Antwoord

Als ik je vraag goed begrijpt ben je bang dat veel dingen in de Bijbel worden vergeestelijkt. Het tweede wat je moeilijk vindt is dat je te weinig hoort spreken over de Heere Jezus. Het is waar, het is een groot gevaar als de christen in het middelpunt komt te staan in plaats van de Christus. Het derde wat je schrijft gaat over het centraal stellen van vruchten en kenmerken in de mens in plaats van Christus. Het vierde wat je aanreikt is: wat is het verschil tussen een gevallen engel en een mens?

Het grote verschil is dat de gevallen engelen wel een bepaald historisch geloof hebben (Jak. 2:19). Een geloof dat dingen waar zijn, verder komt een gevallen engel niet. Een mens die door genade is wedergeboren, die is een nieuw schepsel. Het oude is voorbij gegaan. Toch is er ook een andere kant in het leven van Gods kinderen. Ondanks dat ik een nieuw schepsel ben in Christus. Ondanks dat ik in Christus nieuw ben, heb ik ook nog iets ouds. Ik word nooit en dan ook nooit geestelijk. Ook niet langzamerhand. Ik ben vleselijk. Wat doet God met mijn ik? Geestelijk maken? Restaureren? Nee, vlees moet aan het kruis. Vlees wordt gedood (Gal. 2:20/Rom. 6:6) en wat gedood is moet afsterven. (HC 33). Gods kind loopt met een lijk op zijn rug. Een gestorven ik. Maar wat uit God geboren is dat zondigt niet (1 Joh. 5:18). Blijft Gods werk onvruchtbaar? Nee, de ranken gaan vruchten dragen (Joh. 15:5). Christus in mij en door mij en met mij. De nieuwe mens is volmaakt. Toch ben ik vleselijk. Ik doe niet alleen vleselijk, maar ik ben vleselijk.

Je citeert een psalm. Je moet nog eens goed naar die psalm kijken. Volgens mij bedoelt de dichter dat zijn ziel kleeft aan het graf. Hij leeft dicht bij de dood, bij het graf in plaats van te belijden dat hij vleselijk is (Ps. 119:15).

We sluiten af om te belijden dat alles wat geestelijk lijkt nog niet het ware leven is. Van harte mee eens. Het eerste is wel dat de Heilige Geest niet in ons wonen kan buiten Christus om. Wie Christus heeft die heeft de Heilige Geest (Rom. 8:9). Wie Christus niet heeft die heeft ook de Heilige Geest niet. Hier staat of valt de kerk mee. Helaas zijn er veel geestelijke mensen zonder Christus. Zonder een nieuw schepsel te zijn.

Ik hoop dat het antwoord wat meer duidelijkheid geef.

Uw ds. A. Simons

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
    07-05-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
167 artikelen
Ds. A. Simons

Bijzonderheden:

Bekijk ook:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Angst voor nog een zwangerschap

Graag zou ik hier een vraag stellen over iets waar ik zelf niet goed uitkom. Ik ben een jonge vrouw, enkele jaren getrouwd en we hebben van de Heere twee lieve kinderen mogen ontvangen. Bij beide beva...
5 reacties
17-03-2010

Gebed in geloof

Ik wil een vraag stellen aan ds. Van Keulen naar aanleiding van de vraag over gebedsverhoring. Ik kan er nooit achter komen of ik mijn gebed in geloof bid. Dat de grond van de verhoring niet is gelege...
Geen reacties
17-03-2010

Chronologische weergave van het lijden

Een vraag over de geschiedenis in de hof van Gethsémané. Waarom heeft de Heilige Geest Lukas eerst laten opschrijven dat een engel Jezus versterkte en daarna dat de Heere Jezus in zware strijd zijnde,...
1 reactie
17-03-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering