Roofdieren voor de zondeval (4)

dr. ir. Wim de Jong | Geen reacties | 09-02-2016| 10:46

Vraag

Inmiddels zijn er al meerdere vragen gesteld over roofdieren voor de zondeval.  Het antwoord kwam er op neer dat God het ingenieuze systeem van roof- en  prooidieren in het paradijs zo geschapen had.  Ik ben het er mee eens dat het biologisch gezien niet aannemelijk is dat alle  roofdieren pas na de zondeval ontstaan zijn. Het probleem is alleen dat het  een heel wreed systeem is. Een systeem waarin heel veel bloed vloeit, waar  dieren leven ten koste van anderen en waarin veel dieren continu moeten vrezen  voor hun leven. Is dat iets wat God zou creëren? Is dat een schepping die Hij  'goed' zou noemen?


Antwoord

Met deze vraag bevinden we ons niet meer op het terrein van de biologie, de biochemie en het DNA-onderzoek , maar op het terrein van de theologie en met name de exegese van het woordje 'tof' (uit-één-stuk, gaaf, geweldig); ook komen we voor de vraag te staan wat ons beeld is van de goedheid van God.  Op de Oude (of Eerste) Aarde geldt dat de natuurlijke gang der dingen verval is. In de gave, geweldige schepping waarover Genesis 1 en 2 vertellen, wordt dat verval op talloze plaatsen bestreden; zie mijn antwoorden op de eerdere drie vragen over:  Roofdieren voor de zondeval.  Door onze 'dierenleedbril'  – waarmee we overigens niet de dieren zien die sterven voor het leer van onze schoenen en het vlees op ons bord, en het bloed dat daarbij vloeit – kijken we naar een bokje dat wegvlucht voor een panter. Maar dat bokje vreest niet voor zijn leven zoals vluchtelingen dat doen, maar volgt zijn instinct. Alleen wanneer dit bokje een ziekte of een gebrek heeft, kan de panter het vangen. Zodra dat gebeurt, raakt het bokje in shock en komt er een hormoon vrij dat pijn voelen tegengaat.  Op de Nieuwe Aarde die in de bijbel voorzien wordt, maakt God een einde aan de natuurlijke gang der dingen van verval. De 'survival of the fittest' is niet meer nodig: bokje en panter liggen naast elkaar en de leeuw eet stro.  Dat is geen herstel van hoe het was (dat is voorbij), maar een her-schepping. 

Dit artikel is beantwoord door

dr. ir. Wim de Jong

  • Geboortedatum:
    12-07-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Delft
  • Status:
    Actief
27 artikelen
dr. ir. Wim de Jong

Bijzonderheden:

Werkzaam als adviseur en onderzoeker van innovatie en verandering bij INI-Consult, respectievelijk INI-Research.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

(...) Dat laatste doet met eigenlijk niks maar is juist toch het gevoeligste plekje. Hoe zit dat?

Als mijn man me bevredigt raak ik meer opgewonden als hij bij mijn vagina zit dan bij mijn clitoris. Dat laatste doet met eigenlijk niks maar is juist toch het gevoeligste plekje. Hoe zit dat?
Geen reacties
08-02-2007

Scheiding tussen geest, ziel en lichaam

Ik heb een vraag over de mogelijke scheiding tussen geest, ziel en lichaam. Deze is met name gebaseerd op Hebr. 4:12 en 1 Thess 5:23. Echter, in hoeverre is het terecht om op basis van deze teksten (e...
Geen reacties
08-02-2007

Johannes kende Christus (niet)

Hoe kan Johannes Christus prediken, terwijl hij zegt in Johannes 1:31: “En ik kende Hem niet”?
Geen reacties
08-02-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering