Man heeft sterke eigen wil

M. Geluk / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft een heel sterke eigen wil. Alles wat hij vindt is waar en ik heb vaak het idee dat mijn mening niet telt. Vaak zegt hij ook: dat is onzin, en luistert dan totaal niet meer. Met als gevolg ik heel erg overstuur raak, mijn stem begin te verheffen en knallende ruzie met hem krijg. Vervolgens scheldt hij mij dan vaak uit. Volgens hem doe ik dingen voor de vorm en ben ik een farizeeër. Dit doet mij erg zeer.

Laatst dreigde hij dat hij weg zou gaan bij mij en dat het hem niks kon schelen. Dat hij wel ging scheiden, enzo. Het doet mij zo'n pijn allemaal. Ik voel mij totaal niet begrepen, moet me ook alles bij hem aanpassen. Ik weet ook wel: ik ben niet makkelijk en kan heel snel ruzie maken, maar ik voel mij totaal niet serieus genomen en dat doet pijn. En dat nog wel door mijn man. Ik hou echt heel veel van hem daarom doet het schelden ook zo'n pijn. Hoe kan hij dit doen? Dat doe je toch niet als je van iemand houdt, denk ik dan. Ik weet het niet meer, ben zo moe.

Antwoord

Wat een verdrietige situatie als de liefde zo onder onbegrip bedolven raakt. De liefde waar u wel van schrijft. Er zijn veel mensen in de situatie zoals jullie. En ik weet dat het mogelijk is om de liefde weer te ontdekken. Om de liefde weer in beeld te krijgen. Uw man laat het misschien niet zo zien, maar ik vermoed dat hij ook erg aan deze ruzies  lijdt.

Mag ik een poging doen om te beschrijven wat er mogelijk gebeurt? Als het niet goed tussen jullie gaat, raken jullie gevangen in een nare wisselwerking. Een wisselwerking waarbij de een probeert om tot de ander door te dringen. En de ander probeert om rust te krijgen en om de aanvallen af te houden. En hoe meer de een afhoudt en zich terugtrekt, hoe heftiger de ander wordt. Op die manier jagen jullie elkaar op. In die wisselwerking kan je steeds heftiger worden en dingen gaan doen of zeggen die je niet wilt.

De vraag die u stelt is hoe het kan dat hij zulke heftige dingen gaat zeggen. En mogelijk vraagt hij zich af hoe het kan dat u zo ontploft. De kwestie is dat het niet alleen aan hem ligt of aan u maar dat jullie samen in een hele nare wisselwerking komen. Het is al een hele winst als je tegen elkaar kunt zeggen: “Wat naar als het zo loopt tussen ons. Dat willen we allebei niet”.

Wat u kunt doen is excuses maken voor het ruzie maken, voor de aanvallen. En zeggen dat u een andere weg wilt zoeken. Milder worden en wat u schrijft ook aan hem laten weten, namelijk dat u van hem houdt. Het kan zo onredelijk voelen van de ander. Ik vind het steeds weer een ontdekking dat het christelijke huwelijk dienend is. In de eerste plaats het goede zoeken voor de ander.  Dat betekent niet dat u een doetje moet worden, maar daar ben ik niet zo bang voor als ik de vraag lees. Maar dat betekent; je best doen om te begrijpen waarom de ander zo geraakt is en daar rekening mee houden.

Relatietherapie kan goed helpen om de nare wisselwerking te doorbreken en het verlangen naar de liefde helder te krijgen. In het bijzonder is EFT relatietherapie gericht op de emotionele wisselwerking. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Rien Geluk

Lees meer artikelen over:

relatieproblemenruzie