Gode zij dank

Ds. A.J. Schalkoort | Geen reacties | 11-12-2015| 08:04

Vraag

Net las ik dit artikel. Er wordt het woord “Godzijdank” gebruikt. Mijn vraag is: hoe moeten we over dit woord denken? Mijn inziens vind ik het echt niet kunnen. Het komt grof over. Wel als het netter en met diepe dank gebruikt wordt en niet als uitroep. Bijvoorbeeld: “Gode zij dank dat ik dit zeer zware ongeluk heb mogen overleven.”


Antwoord

Beste vragensteller: je hebt helemaal gelijk. Ook voor mij klink het als een vloek in mijn oren als ik zoiets hoor als “Godzijdank”. Dat heeft te maken met het feit dat de meeste vloeken  worden uitgesproken met de Gods Naam,  denk aan de bekende GVD. En dat komt inderdaad grof over. Daarom is het beter om zoals je het hier formuleert te zeggen “Gode zij dank...”,  of anders de Naam van onze Heere te noemen.   

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

vloeken

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
    05-10-1948
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
229 artikelen
Ds. A.J. Schalkoort

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Verliefd op oud-collega

Sinds langere tijd vind ik een (inmiddels oud-)collega erg leuk en denk ik dat ik ook gevoelens van verliefdheid heb voor haar. Echter spreek of zie ik haar nu niet meer zo vaak. Wat moet ik doen? Ik ...
Geen reacties
10-12-2021

Waarom naar catechisatie?

Wat is ten diepste het antwoord op, waarom je naar catechisatie moet?
Geen reacties
10-12-2005

Drie-eenheid: het staat in de Bijbel en daarom geloof ik het

Mijn vraag gaat over de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Ik heb hier het een en ander over gehoord, zoals dat Deze Drie één zijn, maar aan de andere kant ook weer niet. Ook denk ik dat dit onderwerp...
Geen reacties
10-12-2005
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag